Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#99019 door leonel otavo
18 jun 2012, 06:28
Goedemorgen allemaal,

Half juli dit jaar ga ik met mijn vriendin trouwen in Camaquey.
Ik wil eigenlijk het liefst bij aankomst direct bij haar thuis gaan logeren.
Dien ik dit direct aan te vragen bij de plaatselijke autoriteiten in Camaquey of moet dit al direct op de luchthavan van Havana Jose Marti?

Moet ik op de lucht haven ook direct aangeven bij de vraag wat ik kom doen op het eiland, dat ik ga trouwen?
Of gewoon vakantie vermelden?

Wie kan mij even wat handige tips geven?

Alvast bedankt voor jullie medewerking.

Groeten Leonel Otavo
#99029 door carino
18 jun 2012, 13:58
Je hebt een A2 visum nodig (visa familiar) op bij haar te mogen overnacjhten en die krijg je waarschijnlijk niet. Als je getrouwd bent wel. Je kunt het proberen bij het consulaat in Rotterdam.
In Cuba kun je ook een A2 proberen te krijgen. Dat kan in Camaguey de volgende dag maar officieel moet de dan de 1e nacht ergens anders overnachten (hotel of casa particular).

Je moet bij de douane op de luchthaven opgeven waar je de 1e nacht verblijft, daar zou ik dus een casa particular opgeven om gezeur te voorkomen.

De man van de douane zal je doel van je bezoek aan Cuba vragen (doen ze bijna altijd) en dan kun je gewoon vakantie zeggen.
Je kunt ook zeggen dat je gaat trouwen da's geen probleem maar niet verplicht.

#99076 door ElineM
19 jun 2012, 21:58
Gefeliciteerd Leonel!
Mijn ervaring is dat het geen probleem is om een A2 visum te krijgen als je nog niet getrouwd bent. Ze hebben mij ook altijd gezegd dat je binnen 72 uur bij het gemeentelijke immigratiekantoor moet melden dat je bij een Cubaanse familie verblijft, en dan daar dus de aanvraag indient voor het wijzigen van je toeristenvisum in een A2. Maarja dat was niet in Camaguey dus weet niet of het daar anders is :? .
#99078 door Eddy77
19 jun 2012, 23:27
carino schreef:
De man van de douane zal je doel van je bezoek aan Cuba vragen (doen ze bijna altijd) en dan kun je gewoon vakantie zeggen.

Ik heb bij de laatste bezoeken een verandering gemerkt, waarbij de douane niks meer vraagt, op de nieuwe toeristenvisa hoef je ook niet meer aan te geven waar je gaat overnachten.

Van wat ik lees en hoor, is het in bv Holguin nog wel strenger, maar in Habana merk ik steeds minder controle.

@Leonel: gewoon casa opgeven als je wat gevraagd wordt, maar denk dus dat kans niet zo groot is.

#99080 door Jogo
20 jun 2012, 07:02
@Carino Bij het kantoor van de immigratiedients heb ik al meerdere malen een A2 visum gehaald om bij mijn vriendi te kunnen overnachten. De eerste nacht hoe je niet naar een casa particular daar je drie dagen de tijd heb je te melden bij het kantoor van de immigratiedienst.
#99086 door carino
20 jun 2012, 11:33
carino schreef:officieel moet de dan de 1e nacht ergens anders overnachten (hotel of casa particular)
Dit is vgls. mij nog steeds zo maar ikzelf heb me d'r ook nooit wat van aangetrokken ;-)
#99096 door leonel otavo
21 jun 2012, 06:14
Goedemorgen allemaal,

Iedereen die mij heeft gemaild met antwoorden rondom mijn trouw vraag in Cuba en de daarbij behorende felicitaties, wil ik graag bedanken.

Ik heb veel aan jullie antwoorden en kan er zeker mee uit de voeten.

Nogmaals mijn dank!

Vriendelijke groeten

Leonel