Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#98202 door Tisha
19 maart 2012, 16:22
Hallo allemaal,

Dit goede nieuws wilde ik toch even delen met de Cubaliefhebbers.Binnen een jaar heeft mijn man die voor de Salud werkt toestemming gekregen.Hij mag nu voor een jaar komen.
Nu moet hij nog de inburgeringsexamen doen en daarna de mvv aanvragen.Het was een verrassing voor ons dat het toch nog zo snel is gegaan.Hopen dat de rest ook zo vlot gaat.

Groetjes allemaal

#98209 door Joostcuba
20 maart 2012, 13:40
Tisha,
van harte gefeliciteerd.
Mijn vrouw heeft vorige week haar Carta Blanca gekregen :P . Bij ons heeft het iets meer dan een jaar geduurd wat vrij vlot is (ze is arts-internist). Zij heeft echter alleen een PVE en geen PRE. Volgens haar kunnen we pas volgend jaar de PRE aanvragen. Heeft te maken met de social service: de cubanen moeten de opleidingskosten middels werken voor de regering terugbetalen.
#98210 door carino
20 maart 2012, 16:51
Tisha schreef:Hij mag nu voor een jaar komen.

Let op het is max. 11 maanden. Lijkt een detail maar met grote gevolgen.
Gefeliciteerd.
#98219 door Tisha
21 maart 2012, 18:37
Hi Carino,

Je hebt helemaal gelijk,het is 11 maanden en dan moet hij terug.
Het is wel een beetje moeilijk om te begrijpen omdat je het hele traject doorgaat en dan moet hij alles weer opnieuw aanvragen.Ik weet ook niet precies hoe ik het moet aanpakken want hij moet toch een mvv hebben om zo lang te blijven.Ik denk dat het beste maar is om bij het begin te starten en misschien heb jij nog tips voor mij.Ik ben van plan om met een advies aanvraag te beginnen.En dan de volgende stap.

Groetjes Tisha

#98223 door JackL
21 maart 2012, 20:34
Beste Tisha

Misschien heb je hier iets aan. Mijn Cubaanse vrouw is op een PVE naar Nederland gekomen nadat we een MVV hadden aangevraagd. Toen ze hier was, heeft ze een voorlopige verblijfsvergunning gekregen. Na een half jaar zijn we hier in Nederland getrouwd en hebben daarna op het Cubaans consulaat de trouwakte laten erkennen (weet niet of dit het juiste woord is). Toen hebben we een PRE aangevraagd dat na een paar maanden werd toegewezen. Dus het kan wel vanuit Nederland geregeld worden.

Groet Jackl

#98225 door klaassen
22 maart 2012, 01:46
Zelf binnen 14 dagen een nieuw Cubaans paspoort

Klaassen
#98235 door Tisha
23 maart 2012, 19:17
Hallo Jackl,

Bedankt voor je tip,maar mijn man zegt dat hij na 11 maanden weer aan het werk moet voor de Salud.Maar misschien gaan we het toch proberen.Maar eerst hier.Heb de papieren opgehaald voor een advies MVV.Maar natuurlijk eerst nog het examen.

Groetjes Tisha
#98402 door jjenk
12 apr 2012, 22:49
YO SOY FELIZ. De IND had me al gewaarschuwd dat ze het niet zo druk hadden. Woensdag 4 april alle papieren voor de MVV aanvraag opgestuurd naar Almelo. Krijg ik vrijdag de 7de nieuwe aanvraagformulieren toegestuurd. En vandaag, 12 april krijg ik 1) vanuit Den Bosch de ingescande originelen opgestuurd, 2) een bericht van mijn vriendin uit Cuba dat ze het visum kan aanvragen. Even gemaild naar de ambassade in Havana en zij hebben mij direct een kopie van de bevestiging toegestuurd. Dus morgen zal het origineel van de IND wel hier op de deurmat vallen.
En dit allemaal in 9 dagen. Adviesaanvraag is wel bij de ambassade in Havana opgestart. En nu beginnen aan het uitreisvisum voor mijn vriendin.

#98452 door Maluku
16 apr 2012, 22:41
Hallo jjenk,

begrijp ik dit goed en heb je na 9 dagen al antwoord gekregen op een mvv of dat deze in behandeling is genomen?
Wij hebben een directe mvv-aanvraag gedaan in Havana en tot op heden nog niks gehoord. Uiterste datum dat ze mij hebben gegeven was 5 april en zou het langer mogen duren dan zou ik bericht krijgen, ook niet gehad.

#98454 door Elisabeth
17 apr 2012, 09:30
Bedankt voor je tip,maar mijn man zegt dat hij na 11 maanden weer aan het werk moet voor de Salud.

Hé? Is dit het allernieuwste?! Ik kan het niet geloven. Als ik naar mijn schoondochter luister is het voor artsen nog altijd 3 jaar wachten geblazen NADAT ze de liberación van de minister hebben gekregen. Je man moet dus iets hebben geritseld, óf hij mag op missie naar Venezuela, Namibia enz. en denkt dan te ontsnappen.

Er wordt kennelijk op het ogenblik wel over veranderingen van de uitreisprocedure in het algemeen gepraat maar voor de Salud Pública (en ook wel voor andere mensen met een universitaire opleiding) juist niet.

#98478 door jorn2jorn
18 apr 2012, 09:06
Ik heb begrepen dat het plan is de carta blanca helemaal af te schaffen. Zonder kosten mag je dan Cuba verlaten, als je tenminste de overige papieren in orde hebt. Alleen zijn de plannen om een braindrain te voorkomen nog niet genoemd.

#98479 door jjenk
18 apr 2012, 09:13
@maluku: maandag 16 april heeft mijn vriendin haar MVV opgehaald bij de ambassade. Dus in 14 dagen vanaf het opsturen van alle formulieren naar IND Almelo deze procedure afgerond.

#98488 door carino
18 apr 2012, 12:43
jorn2jorn schreef:Ik heb begrepen dat het plan is de carta blanca helemaal af te schaffen. Zonder kosten mag je dan Cuba verlaten, als je tenminste de overige papieren in orde hebt. Alleen zijn de plannen om een braindrain te voorkomen nog niet genoemd.

Zie hier: InformatieCuba

#98491 door Elisabeth
18 apr 2012, 15:47
Cariño, het is natuurlijk niet jouw schuld maar in het artikel van de link die je aangeeft staan een hoop onzorgvuldigheden, zodat je uiteindelijk aan de hele inhoud gaat twijfelen.

Ten eerste die 30'000 Cubanen die jaarlijks het land legaal zouden verlaten. DE USA geeft per jaar 20'000 groene kaarten af. Daar zullen best een groot aantal Cubanen bijzitten, maar... Als je de statistieken van andere Europese landen bekijkt kom je op hooguit 5000-8000, de meeste naar Spanje. Deze mensen reizen dan wel legaal uit maar belanden na 11 maanden heel vaak in de illegaliteit, zij het aan de Cubaanse kant, de Europese kant of allebei. Dan heb je natuurlijk nog de mensen die op missie gaan maar die kun je niet tot de mensen rekenen die het land verlaten. Ze worden geacht terug te komen...

Dan zijn de kosten voor de verlenging van het uitreisvisum die hier worden genoemd absoluut fout. Die verlengingen kosten echt geen 150 USD per maand, maar ca. 50 EUR, dus hooguit de helft van het genoemde bedrag.

Dat het uitreisvisum normaal gesproken binnen een maand wordt verstrekt klopt ook niet. Bij iedere Cubaan die heeft gestudeerd duurt het veel langer en bij bepaalde beroepen wordt het zonder meer geweigerd en dat zijn niet alleen de beroepen in de gezondheidszorg. Ook militairen krijgen voor privé-bezoeken geen uitreisvisum en partijgangers beginnen er vaak niet eens aan omdat ze wel weten dat dit moeilijk wordt.

#98492 door Elisabeth
18 apr 2012, 16:00
Ik heb begrepen dat het plan is de carta blanca helemaal af te schaffen. Zonder kosten mag je dan Cuba verlaten, als je tenminste de overige papieren in orde hebt

Ja, ja, wacht het eerst maar even af. Het is natuurlijk heel wenselijk maar ik moet het eerst zien voordat ik het geloof.

Afgezien van de ideologische overwegingen van het regime wordt er tenslotte ook een hoop hard geld met al deze formaliteiten binnengehaald.

Als het al gebeurd dat ze de uitreisformaliteiten laten vallen wordt waarschijnlijk meteen de prijs van de pas massief verhoogd. Bijv. naar de prijs die Cubanen in het buitenland voor hun Cubaanse pas betalen, incl. alle verlengingen dus ca. 100 EUR per jaar.

Dan zal waarschijnlijk de universitaire studie moeten worden betaald. Deze nieuwe situatie aan de bevolking te "verkopen" zal niet makkelijk worden. Of ze laten de mensen hun studie door werken afbetalen zoals nu ook al gebeurd. Deze mensen kunnen dan waarschijnlijk gedurende 3 of 5 jaar geen pas krijgen.

Overigens lijkt het mij ook heel juist dat jongeren, voor wie andere mensen tenslotte hebben gewerkt, hun werkkracht en kennis op de éen of andere manier aan de maatschappij ter beschikking stellen.