Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97758 door jasper59
05 feb 2012, 00:28
hoi
ik ga over een week naar cuba om daar bij mijn cubaanse vriendin te zijn
zij heeft het over een permiso en la mirasion
weer iemand wat dat inhoud ?
ik spreek weinig spaans en wil weten wat ik aanvraag of ondertekend
volengs haar is het bedoeld om bij elkaar te zijn zonder problemen
saludos jasper

#97763 door HijodelMundo
05 feb 2012, 17:23
Zo te lezen spreekt you vriendin ook weinig spaans...

Moet zijn immigracion. Zij is bang dat ze als prostitué wordt aangeduid en dat jij dus niet bij haar kan verblijven of niet met jou over straat kan. Je zou dus bij immigracion een soort van vergunning moeten regelen zodat ze te boek staat als JOU vriendin en dus niet als 'jinetera'. Heb wel vaker gehoord over zo'n soort 'permiso' maar zelf nooit gehaald en nooit werkelijk gezien of ze bestaan.

Ik zelf al 7 jaar ongetrouwd en probleemloos met mijn vrouw over straat. Als ze niets te verbergen heeft dan hoeft ze zich geen zorgen te maken...

Hijo

#97765 door Encantó
05 feb 2012, 18:48
'la mirasion'
... en ik mijn kop daar maar op breken..

Bedankt Hijo.

Ik ga zelf al 7 jaar ongetrouwd en probleemloos met mijn vrouw over straat. Als ze niets te verbergen heeft dan hoeft ze zich geen zorgen te maken...

Maar jij bent even oud als je vriendin/vrouw. En ik heb zo een vermoeden dat... (ach laat maar, zolang Gina er beter van denkt te kunnen worden).

#97767 door HijodelMundo
05 feb 2012, 19:24
Encantó schreef:Maar jij bent even oud als je vriendin/vrouw.

Nope ben bijna 10 jaar .... Jonger!

Anyway,

Hijo

#97769 door Eddy77
05 feb 2012, 19:58
Als een Cubaan geen antecedenten heeft (schoon, limpio/limpia, in de volksmond), zal die geen enkel probleem hebben om met een toerist over straat te gaan. Je kan wel door de politie om een id gevraagd worden, maar als je schoon bent, kun je daarna gewoon weer verder. Formeel volgens mij niet (men kan de Wet Gevaar toepassen), maar in de praktijk zul je in Habana niet opgeladen worden als je met een toerist rondloopt en schoon bent.
Dus: of je vriendin is overdreven bang en kent de praktijk niet goed of je vriendin heeft wel antecedenten in de zin van met toeristen omgaan. Een derde optie is dat ze formeel toestemming wil aanvragen voor jou om bij haar te overnachten, dan krijg je voor je toeristenvisum een familievisum geloof ik. Elisabeth heeft laatst in een andere post nog uitgelegd, dat dit ook kan als je niet formeel familie bent.
Voor jou kent zo'n onvraag geen enkel gevaar.

#97773 door Encantó
05 feb 2012, 22:25
Nope ben bijna 10 jaar .... Jonger!

Nou, ik gaf haar 25 :shock: :shock: :shock: .

#97794 door la morena
06 feb 2012, 20:07
Ik ben indertijd naar immigracion gegaan omdat zogenaamde papier te vragen en kreeg daar als antwoord dat in de grondwet van Cuba staat , dat elke Cubaan vriendschap of meer mag hebben met eender welke persoon, no importa rasa, color, nationalidad etc.
Dus ik toen met mijn vriend naar Havana en op de terugweg naar Varadero werden we tegengehouden door de politie , en ja zij voregen naar het bewijs dat hji mijn novio was ... Ik antwoordde hen dat immigracion had gezgd dat dat niet nodig was .. en daar schrokken ze natuurlijk van :-) Het is soms hun manier om geld af te pingelen van onwetende "toeristen". Ze hebben mijn vriend wel eventjes over de "planta" nagetrokken" maar hij heeft nooit problemen gehad ( of is jinitero :-)) en natuurlijk ne nodige "disculpas" nadien.
Mijn vriend vond dit niet leuk dus wij weer naar immigracion en legden wij uit wat was voorgevallen. En daar kregen we als antwoord dat we klacht kunnen indienen tegen die politiemannen , maar dan had ik zijn matricula nodig.. En daar had ik niet op gelet, en ik werkte toen ook in Cuba en wilde niet echt problemen want Big Brother ziet alles en ik wilde niet op een slecht blaadje komen ...

#97799 door HijodelMundo
06 feb 2012, 21:40
Encantó schreef:Nou, ik gaf haar 25 :shock: :shock: :shock: .

Gracias... (Namens haar dan...)

Hijo

#97801 door Encantó
06 feb 2012, 23:22
Je hebt in ieder geval een mooie vrouw.
Mijn complimenten.