Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97301 door Miriam_Havana
27 dec 2011, 10:10
Hallo allemaal,

2 Cubaanse vrienden van mij zijn in Europa sinds november. Ik weet niet op wat voor soort visum, maar een tijdelijke iig, voor bezoek aan een theatercongres in Frankfurt oorspronkelijk.

Zij zijn al met de trein naar Zwitserland geweest naar vrienden, en gaan nu met de trein/bus naar Rome naar vrienden. Vanaf daar komen ze voor een week naar Amsterdam. Daarna weer met de trein naar Frankfurt voor de terugvlucht naar Cuba.

(jaja, zo ben je in je leven Cuba nog niet uitgeweest, zo zie je half Europa. Ze zijn er redelijk van in de war...)

Ik wil hun tickets boeken (enkeltjes Rome-Amsterdam) en die dan mailen. Dit omdat ik de kosten van mijn rekening wil hebben ivm het opvoeren als kosten voor de belasting (ik huur ze met mijn bedrijf in om workshops te geven).

Mijn vragen:
- moet ik bepaalde info van ze hebben, anders dan gewoon naam, geboortedatum, paspoortnummer etc. Bijvoorbeeld het soort visum of visumnummer etc? (Ik zag het op het boekingsformulier van Easyjet niet staan, maar heb niet alle maatschappijen gecheckt)
- Zijn er nog andere dingen waar we rekening mee moeten houden gezien de moeilijke reissituatie voor Cubanen in het algemeen?
- Welk soort visum hebben ze nodig om deze trip Rome-Amsterdam uberhaupt te kunnen maken?

Alle tips zijn welkom!

groetjes
Miriam

#97340 door carino
30 dec 2011, 12:50
1) Bij het boeken van een ticket heb je alleen hun paspoortnr en namen en geboortedata nodig, geen visum nr.
2) Nee, met een geldig paspoort met visum en normaal gdrag zijn er geen 'moeilijke reissituaties' ;-)
3) Als ze een normaal toeristenvisum hebben voor Italie dan is dat gedlig voor het Schengen gebied. Ze kunnen probleemloos reizen binnen het Schengen gebied.

#97349 door Elisabeth
30 dec 2011, 18:21
Ik neem aan dat het hier um Susi en Ailer uit Santiago de Cuba gaat, die bij een inofficiele theatergroep in Havanna werken die zich met playbacktheater bezig houdt? Ze werden voor het Weltplaybacktheatertreffen in Frankfurt uitgenodigd, en wel op privé-basis.

Deze dames kwamen met een Schengen-Visum naar Europa, kunnen dus overal in Schengen-gebied vrij rondreizen.

Wij hebben net 14 dagen geleden een Cubaanse band uit Rome voor een paar concerten hier gehad, dus allemaal met Cubaanse paspoorten. Ik had ze op een vlucht met Easyjet vanuit Rome geboekt. Daarvoor moest ik alleen de namen en voornamen ingeven, verder niets, geen paspoortnummer en al helemaal geen visa. Allemaal heel gemakkelijk.

#101512 door Miriam_Havana
20 nov 2012, 13:12
Elisabeth, een ontzettend late reactie omdat ik jouw reactie nu pas zie...
Het ging inderdaad om Susi, maar niet om Ailer maar om Mili. Dus half goed!
Ik neem aan dat je niet alle Cubanen kent die naar Europa komen, :-) maar misschien ken je ze via het Baselse circuit? Ben benieuwd...

Ik ga eind december weer naar hen toe en daar weer workshops geven. Zin in!