Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97274 door lockefeerh
20 dec 2011, 23:17
Voor een kennis van mij nog eens een vraag aan het forum (lang geleden dat ik hier nog geweest ben voor ons is alles in orde gelukkig).
Na uitnodiging en bezoek aan belgië 3 maanden, en tweede succesvolle uitnodiging en visum voor huwelijk is het koppel hier in september 2010 getrouwd. Ze hebben de papieren in orde gemaakt en de PRE aangevraagd. Er is ook nog een kindje in Cuba, dus om hier hun leven verder te kunnen zetten, is het volgens mij nodig om PRE te hebben om het kindje hier te krijgen.
Jammer genoeg hebben ze nu net te horen gekregen dat de PRE geweigerd is. Reden voorlopig onbekend.
Vraag is uiteraard, wat nu? Volgens wat berichten hier, zou het twee jaar duren eer er opnieuw een PRE kan aangevraagd worden? Klopt dit nog nu?
Zijn er nog andere manieren om het kindje hier te krijgen zonder PRE? Volgens de gemeente hier is er nog de optie om een uitnodiging te doen van het kind, en dan gezinsherreniging hier aan te vragen, maar ik denk dat ze cubaanse situatie niet kennen.
Misschien een advocaat in cuba inschakelen? Kent iemand personen in Havanna die hierbij kunnen helpen?
Alvast bedankt voor jullie input.

#97275 door Robert
21 dec 2011, 06:32
Is die kennis de vader?
Zo ja dan zie ik niet in waarom een pve geweigerd zou worden, dus gewoon pve aanvragen voor het kind.
Is de kennis niet de vader dan moet de biologische vader logischerwijs toestemming geven.
Maar wat de NL/BE kant hiermee te maker heeft ontgaat mij volledig!

En nu heb ik wat van je eerdere schrijven gelezen en ik kan je uit ervaring meedelen dat een kind wel degelijk Cuba kan verlaten met een pve. Sterker nog, een minderjarige kan zelfs zonder begeleiding hierheen komen met een pve mits deze kant natuurlijk wel in orde is.

#97277 door Elisabeth
21 dec 2011, 10:45
En nu heb ik wat van je eerdere schrijven gelezen en ik kan je uit ervaring meedelen dat een kind wel degelijk Cuba kan verlaten met een pve.

Ook als het kind in Cuba is geboren en de vader Cubaan is, Robert?

Maar ook als de vader buitenlander is dacht ik dat het alleen maar kan met de status "emigrante" als de PRE voor de moeder is geweigerd. Het interesseert de Cubanen weinig of het kind nog een tweede nationaliteit heeft.

We volgen op het ogenblik net het geval van naaste familieleden die vrijwel zeker alleen als "emigrante" kunnen uitreizen met alle nadelen van dien. Het geval lijkt erop maar is niet helemaal hetzelfde als van de persoon waarover het hier gaat. Waarbij het bij dit geval niet duidelijk is of de vader Cubaan of Belg is en of het kind in Cuba is geboren.

Dus volgens mij: alleen als "emigrante" kunnen ze allebei uitreizen, tenzij ze 2 jaar willen wachten en het dan nog eens proberen met de PRE. Moeder en kind moeten in elk geval met dezelfde status reizen.

#97281 door HijodelMundo
21 dec 2011, 15:50
Collega van mij is vorig jaar 2 weken op vakantie geweest met zijn zoontje in Belgie.
Hij is belg en woont in Cuba, zijn vrouw is cubaanse. Moeder is in Cuba gebleven en het kind is met papa op PVE naar Belgie gekomen... Het kan dus wel.

Wel een hele papiermolen. Tussen oficiele toestemming van de moeder door notaris laten opstellen, immigracion die thuis langskomt om te checken wat de thuis situatie is... etc... Kan natuurlijk altijd geweigerd worden!

Hijo

#97282 door lockefeerh
21 dec 2011, 20:21
Alvast bedankt voor deze antwoorden.
Ter verduidelijking, het kind is enkel van de moeder (cubaanse). De man in het verhaal is Belg (maar heeft niets met het kind te maken). De vader van het kind (cubaan) zou al een akkoord getekend hebben, dus dat zou in orde moeten zijn. De moeder is hier nu in België, en wacht op de permanente verblijsvergunning (zal er tegen maart zijn normaal sinds getrouwd in oktober).
Volgend op jullie antwoorden, graag bevestiging dan van het volgende :
- een nieuwe aanvraag van PRE kan pas na twee jaar opnieuw gebeuren (wat ook de reden van de weigering was)
- een cubaans kind kan door de moeder hier uitgenodigd worden met een PVE en ook naar hier reizen zonder begeleiding. De moeder zou hier dan een gezinsherreniging kunnen aanvragen, om de 11 maanden terugkeren (met het kind), en elke keer terug laten uitnodigen met alle gevolgen (financieel en kans op weigering)
- als emigrante kan ze samen met het kind naar hier komen. De keerzijde hiervan is dat ze haar cubaanse status verliest (weer wat kosten minder :) maar om naar cuba te reizen een visum moet aanvragen en slechts korter naar cuba kan teruggaan

Klopt dit zowat? Zijn er nog mensen die dit kunnen bevestigen?

bedankt allemaal!
-

#97283 door palabra
22 dec 2011, 07:28
Als zij als emmigrante naar belgie komt en krijgt hier verblijfsvergunning en indentiteitskaart en ze houd haar cubaans paspoort in orde kan zij heen en terug reizen naar cuba wanneer ze dat wenst. Mijn vrouw doet dat al 14 jaar, enige status wat je verliest als cubaan is de liberette en carne indentidad.

#97284 door Elisabeth
22 dec 2011, 18:49
een nieuwe aanvraag van PRE kan pas na twee jaar opnieuw gebeuren (wat ook de reden van de weigering was)

Dat is zo en er kan zelfs nog wel een derde keer aan te pas komen zoals bij mijn echtgenoot...

een cubaans kind kan door de moeder hier uitgenodigd worden met een PVE en ook naar hier reizen zonder begeleiding.

Nee, volgens mij niet met PVE in dit geval. Ook in het geval dat Hijo beschrijft is een buitenlandse partner geïnvolveerd.

als emigrante kan ze samen met het kind naar hier komen. De keerzijde hiervan is dat ze haar cubaanse status verliest

Ja, maar de moeder moet ook deze status hebben. En wat bedoel je met "Cubaanse status verliezen"? Het kind blijft gewoon Cubaan met een Cubaans gehabiliteerd paspoort. Hij/zij kan daarmee 2 x 4 weken per jaar naar Cuba reizen zonder verdere formaliteiten. Alleen definitief naar Cuba terug kan volgens de huidige wetten niet maar wie weet komen er binnenkort grote veranderingen. Morgen wil Raúl immers een rede over dit onderwerp houden. Wacht het dus nog even af.

#97286 door Robert
23 dec 2011, 06:48
Ik blijf erbij dat pve wel moet kunnen.
Al kan de moeder natuurlijk niet de persoon zijn die uitnodigt, dat moet in dit geval de belg doen (samen met de moeder, dat dan weer wel).
Maar de Belse kant moet wel ook geregeld zijn VOOR ze naar België komt!

#97291 door klaassen
23 dec 2011, 20:14
Wil er niet te ver op in gaan

Maar er is in Februari 2011 Heel veel verandert

En er gaat nog veel veranderen.

En dat ziet er voor veel niet best uit

Zeker als je geen inkomen hebt

Klaassen