Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#96887 door jetje
05 nov 2011, 23:35
Beste forumleden,

In december ga ik voor 10 dagen naar Havana en heb hierbij een hotel geboekt. In deze periode zal ik echter ook veel tijd optrekken met een Cubaan die ik op eerdere reizen heb ontmoet. Nu is mijn vraag of het nog steeds verboden is om bij de Cubaan te overnachten.
En is het mogelijk om de Cubaan te laten overnachten in het hotel.

Dank voor jullie reacties :roll:

#96891 door PapiChulo
06 nov 2011, 12:32
Dit hangt er ook een beetje ervan af wat het voor een Cubaan(-se) is en of er al een dossier ligt van hem/haar daar bij de inmigración..... :twisted:

#96892 door jetje
06 nov 2011, 14:37
Tsja, ik ga ervan uit dat er geen problemen zijn met hem....dus wat zijn in dit geval dan de mogelijkheden, moeten wij evt. nog een familievisum gaan regelen....en overnachten in hotel, ik heb al een kamer, mag hij er dan bij tegen betaling of moet er een andere kamer worden geboekt.....

#96893 door Robert
06 nov 2011, 15:11
Heb je al een beetje Spaans geleerd?
En een andere kamer zal in de meeste hotels geen probleem zijn.
En hem bij je op de kamer dat heeft over het algemeen niets met regels te maken maar alles met het personeel.
Vaak zal een casa particular een goedkopere oplossing zijn.

#96894 door Dani Patron
06 nov 2011, 15:19
Hallo Jetje,
Als je hem bijboekt op je kamer, dan is dat normaliter geen probleem.
Het zijn alleen de kosten die je dan moet overwegen.

Een paar nachten in een casa particular kunnen dan goedkoper zijn om samen te zijn.

Bij hem thuis slapen is zonder visum erg risicovol en raad ik je af om te gaan doen voor meerdere nachten.

succes!!

gr.Danielle

#96909 door elmister
07 nov 2011, 12:24
Je krijgt geen familievisum!
Dan moet je met hem getrouwd zijn of een familielid zijn!
Met een toeristenvisum zou jegeen problemen moet krijgen als je bij hem thuis verblijft. Alleen als je de regels volgt moet je van de cubaanse overheid in een hotel of casa particular verblijven! Zodat ze weten waar je verblijft etc..

#96919 door jetje
07 nov 2011, 15:45
Dank voor jullie reacties, ik zal maar eens kijken als het zover is, de meningen lopen ook hierover uiteen :lol:

#96944 door lidys
08 nov 2011, 23:08
Jetje,

Je hebt inderdaad geen familievisum nodig en het is hier trouwens nvt voor jullie.
Het volstaat om naar het kantoor van "Imigración" (in de gemeente waar je gaat verblijven) te gaan samen met de eigenaar van de woning (je vriend of iemand anders). Hiervoor wordt 40 CUC (zegels voor dit bedrag eerst kopen, dit was in 2009, nu weet ik het niet) aangerekend en je mag bij hem blijven zolang je in Cuba zit zonder problemen. Ik ben zelf cubaans en heb dit gedaan voor mijn ex belgische vriend (dus we waren niet getrouwd). Het kan wel gebeuren dat iemand van de immigratiedienst langskomt om te controleren of alles in orde is met je. Het stelt niet veel voor. Dit om te voorkomen dat een cubaan je eventueel zou kunnen opeten :D . Succes!

#96951 door Elisabeth
09 nov 2011, 13:46
Lidys, wat jij schrijft klopt maar gedeeltelijk. Normaal gesproken moet je om bij Cubanen privé te overnachten wel degelijk een ander visum hebben als een toeristenkaart, in het algemeen dus een familievisum A-2 dat voor familieleden of aangetrouwden is gereserveerd.

Nu is het al jaren zo dat de Inmigración in Havanna, maar ook in Santiago, zo'n visum A-2 ook wel aan goede vrienden afgeeft. Ze kijken dan wel naar de omstandigheden, zowel van de gastgevers als van hun behuizing. Reken maar dat ook in Havanna geen visum A-2 aan een toerist wordt gegeven als deze met een jinetero komt opdraven die in een afbraakhuis in Cotorro of Luyano woont.

De procedure loopt inderdaad af zoals door jou beschreven.

#97185 door lidys
03 dec 2011, 18:38
ja, mijn procedure zou ook volgens jou heel slecht aflopen. Get a life!!!!!!

#97658 door cubazon
24 jan 2012, 00:25
ik sliep altijd gewoon bij mijn vriend thuis, zijn weleens aangehouden door de politie maar wij hebben hier geen problemen mee gehad. Mocht gewoon door en rest van mijn verblijf ook bij mijn vriend in huis. Ik had alleen een toeristen visum, of we hadden veel geluk of het is niet zo streng als iedereen beweert en nee heb de politie ook niet betaald