Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#95604 door ElineM
07 aug 2011, 15:58
Bedankt voor de nuttige info op dit forum. Ik hoop dat iemand mij kan helpen met deze vragen.
In November gaan mijn vriend en ik trouwen in Cuba. Het lukt ons alleen niet om duidelijkheid krijgen over hoe lang ik bij hem mag verblijven in Cuba, nadat we getrouwd zijn. Het ene immigratie kantoor stuurt hem door naar de andere etc en ze zeggen allemaal wat anders (2,3 of 4 maanden).. We hebben geen idee op basis van welke informatie we kunnen beslissen over mijn verblijfsduur. Ik kom binnen op een toeristen visum.. maar ik weet niet hoe ze reageren bij binnenkomst als ze zien dat ik langer dan 2 maanden blijf. De toeristenvisum laat ik dan altijd meteen omzetten in een a2 (die dus max 1x met 30 te verlengen is) zodat ik bij hem thuis kan verblijven. Heeft er iemand ervaring met zo'n situatie en een idee wat voor visum omzetting ik dan kan doen nadat we getrouwd zijn, en hoe lang ik dan mag blijven?

Ik heb nog een andere vraag.. weet iemand of de internationale versie van het uittreksel uit het geboorteregister en verklaring van ongehuwd zijn geaccepteerd worden? Ik weet dat documenten vertaald moeten worden.. maar hier staat (bijna) alles in meerdere talen op en ook in het spaans. Het zou weer heel wat geld schelen ook ivm de legalisaties a 100 euro per document op het consulaat in rotterdam.

Als iemand hier iets van weet.. ik hoor het heel graag! Alvast heel erg bedankt!

#95607 door jethro
07 aug 2011, 22:46
ben afgelopen december 2010 met mijn vrouw getrouwd in cuba.

je mag bij je volgende bezoek in cuba maximaal 6 maand aaneengesloten verblijven op cuba, wel moet je elke 30 dagen het visum verlengen.

het is hierbij niet van belang of je binnenkomt op een toeristen visa of een a2 visum.

nu kun je echter niet langer verblijven dan 2X 30 dagen ook al trouw in deze periode.

je kunt gewoon de internationale ongehuwd en geboorte akte gebruiken, je moet deze wel bij laten legaliseren bij het buza en het cubaans consulaat.

kosten voor het trouwen koste in december 2010 625 cuc en 25 cup bij het consultaria jurridica in holguin.

#95617 door ElineM
08 aug 2011, 18:39
Bedankt voor de informatie. Dat is wat wij graag zouden willen, dat ik daar 6 maanden kan verblijven (ook) omdat het nog niet lukt mijn (bijna) man naar Nederland te halen. Ik heb wel eens gehoord van de optie om een machtiging te geven om te trouwen ('por medio de poder'), en op die manier zou ik dus al getrouwd zijn bij aankomst in november. Niet erg romantisch maar het belangrijkste is natuurlijk dat we samen kunnen zijn. Heeft iemand toevallig ervaring met trouwen met een 'machtiging'?

#95620 door Elisabeth
09 aug 2011, 11:31
Inderdaad, dat bestaat "el matrimonio por poder". Wij hadden daar indertijd (maar dat is 12 jaar geleden) ook aan gedacht omdat we wisten dat de toestemming tot uitreis uit Cuba voor mijn man niet makkelijk zou worden. We zijn uiteindelijk toch maar normaal getrouwd en hebben het erop aan laten komen. Na een maand of 8 kreeg hij na een hoop gedoe toch toestemming om met een PVE uit te reizen.

We hadden dus niet dezelfde reden als jij, alhoewel ik uit jouw woorden toch ook wel een situatie vermoed die hier op zou kunnen lijken.

Persoonlijk heb ik nooit de behoefte gehad om bij de familie in te wonen, integendeel. Ik denk dat je belangrijk is om onder alle omstandigheden je privacy te bewaren en net getrouwd al helemaal. En die heb je nu eenmaal niet in een Cubaanse familie.

En dan is er ook nog het financiëele aspect. Ik was eerlijk gezegd volkomen blut na ons trouwen en toen moest manlief ook nog eens hier naartoe komen en een nieuw leven opstarten. Dat heeft allemaal veel gekost, dus moest er brood op de plank komen, wat betekende gewoon doorwerken.

Maar ja, ik ben maar een gewoon mens. Ik neem aan, Eline, dat jij wel een half jaar Cuba kunt bekostigen. Je zult immers ook nog voor de familie in Cuba moeten zorgen als je bij ze woont. Dat wordt in ieder geval in de meeste gevallen wel van de rijke buitenlander verwacht!

Hier nog een link waar alles instaat:
http://emba.cubaminrex.cu/Default.aspx?tabid=7484

#95622 door ElineM
09 aug 2011, 12:02
Onze situatie is niet helemaal hetzelfde. Ik kan voor de mvv aanvraag nog niet voldoen aan de eis van het jaarcontract voor werk. Dit wil ik nu dan maar proberen om in mijn voordeel te gaan gebruiken door daar lekker een tijd te gaan verblijven.
Het lijkt mij in ieder geval de moeite waard meer informatie naar boven te krijgen over 'el matrimonio por poder'. Helaas geeft de site van het consulaat niet erg veel info. Ik ga er binnenkort heen om wat meer info te vragen.

Elisabeth, je hebt inderdaad gelijk, het is erg belangrijk de privacy te behouden. We hebben daar gelukkig altijd goede oplossingen voor gevonden. Wat betreft het onderhouden van de familie is echt absoluut niet het geval in al die jaren dat ik er kom. Als ik elke keer een grote zak geld mee zou moeten nemen zou ik niet kunnen komen.

#95624 door Elisabeth
09 aug 2011, 12:32
Eline, de door mij genoemde link is van het ministerie van Buitenlandse zaken (MINREX) en volgens mij staat al het wetenswaardige er ook in, behalve dan dat het zich richt tot Spanjaarden die kennelijk vaker "por Poder" trouwen. Mijn schoonzusje is in elk geval ook op die manier met een Spanjaard getrouwd.

Wat de Cubaanse kant betreft zal alles kloppen. Alleen het legaliseren in Nederland zul je zelf nog moeten natrekken.

En: wacht het even af of de Cubaanse familie je inderdaad gedurende een half jaar zou mee verzorgen. Ze moeten in dat geval voor Cubaanse begrippen wel immens rijk zijn. Zelf zou ik er trouwens ook geen goed gevoel bij hebben, maar ja, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken.

#95626 door ElineM
09 aug 2011, 15:03
Hartelijk bedankt voor de link. Ik ga bekijken of dit wat voor ons zou zijn.

Uiteraard leef ik daar niet 6 maanden op hun kosten, en draag ik ook hier en daar een steentje bij voor hun waar ik kan, maar ik kreeg de indruk dat je bedoelde dat ik voor 6 maanden alle kosten van de familie op me zou moeten nemen, en dat is dus niet het geval.

#95658 door ElineM
12 aug 2011, 16:07
@ jethro
Volgens inmigracion in Cuba kan je alleen 6 maanden in Cuba verblijven als je Cubaanse parter een verblijfsvergunning in Nederland heeft.

#95661 door Elisabeth
13 aug 2011, 11:29
DOE DE QUOTECURSUS > viewtopic.php?t=10949

Bovendien moet hij/zij een PRE hebben en tegelijkertijd met buitenlandse echtgenoot/e ook in Cuba zijn.

#98729 door ElineM
13 mei 2012, 10:21
Beste mensen, inmiddels kan ik zelf antwoors geven op mijn vraag..
Het is geen enkel probleem gebleken om 6 maanden in Cuba te verblijven zonder dat mijn man een PRE heeft.. ik had zelfs 8 maanden mogen blijven.

#98744 door carino
14 mei 2012, 16:10
ElineM schreef:Het is geen enkel probleem gebleken om 6 maanden in Cuba te verblijven zonder dat mijn man een PRE heeft.. ik had zelfs 8 maanden mogen blijven.
Kun je dat toelichten, waar heb je dat vandaan?

#98756 door ElineM
17 mei 2012, 10:45
De bron is mijn eigen recente ervaring.. maar ik moet zeggen dat je wel moet doorzetten om de juiste info bij immigración boven water te krijgen want niet iedereen weet (of wil weten) dat dit mag.
Ik ben binnengekomen op een toeristenvisum. Die heb ik meteen laten omzetten naar familievisum. In die maand zijn mijn man en ik getrouwd.
Volgende maand gewoon de standaard prórroga van 30 dagen.
Aan het einde daarvan zijn we naar immigración gegaan met een huwelijksakte en hebben ze mijn visum voor 3 maanden verlengd voor slechts 25 cuc. Dit kon ik nogmaals met 3 maanden verlengen, maar ze hebben het toen verlengd tot de dag dat ik een ziektekostenverzekering had (dat was nogmaals 58 dagen). Mijn man heeft zijn PRE nog niet aangevraagd, maar een trouwakte was dus voldoende. Wellicht kon het ook meehelpen dat ik al een heel aantal keen eerder mijn visum heb laten omzetten in een familievisum, waardoor ze dus wellicht het huwelijk iets serieuzer namen. Maargoed dat zijn gedachtespinsels van mij.