Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#94719 door dutchjong
03 jun 2011, 21:04
Stel.....

een Cubaan heeft besloten om, na het verlopen van zijn toeristenvisum, niet meer naar Cuba terug te keren en een illegaal - eufemistisch ook wel 'ongedocumenteerd' genoemd - bestaan in Europa te leiden.

En stel dat deze Cubaan niet meer in Nederland woont.

Nadat hij 11 maanden, zonder toestemming van de Cubaanse autoriteiten, in het buitenland is verbleven kan hij niet meer naar Cuba terugkeren, want Cuba zal zijn inreis weigeren.

En wat nu ?

Om te beginnen: moet hij Euro 40,- per maand dat hij in Europa is verbleven aan het Cubaanse consulaat betalen ? Naar mijn mening niet, want dat is alleen noodzakelijk wanneer hij binnen die 11 maanden naar Cuba wil terugkeren. Of moet hij deze wel betalen voor het geval hij ooit nog terug wil naar Cuba ?

Maar wat dan ?

Kan hij in Nederland dan wel in het buitenland een, al dan niet tijdelijke, verblijfsvergunning verkrijgen zodat hij in ieder geval legaal werk kan zoeken en niet meer bang voor de vreemdelingenpolitie hoeft te zijn of is hij gedoemd tot een permanent illegaal bestaan zonder enig vooruitzicht en hoop ?
Laatst bijgewerkt door dutchjong op 07 sep 2012, 09:04, in totaal 1 keer bewerkt.

#94729 door Elisabeth
04 jun 2011, 16:35
of is hij gedoemd tot een permanent illegaal bestaan zonder enig vooruitzicht en hoop ?

Zo is het. Je zult de illegale Cubanen in Spanje de kost geven. Die hebben op het ogenblik niet veel te lachen. Bovendien komt volgend jaar zeer waarschijnlijk een conservatieve regering die waarschijnlijk niet echt tot amnestie-acties neigt, zoals in het verleden wel is gebeurd.

Maar de meesten zullen proberen een man of vrouw aan de haak te slaan en te trouwen, maar ook dat is met een hordenloop verbonden die niet makkelijk is.

Als die 11 maanden nog niet zo lang om zijn kan hij alsnog proberen om alle achterstallige maanden te betalen en van het Cubaanse consulaat toestemming te krijgen, toch nog naar Cuba terug te keren.

Als hij/zij de zaken jaren lang op zijn beloop laat en niet wordt gesnapt, kan hij alsnog naar het consulaat en proberen zijn pas te habiliteren. In het algemeen moet je wel 3 jaar wachten. Het probleem is ook, dat de pas op een gegeven moment afloopt en krijg dan maar eens een nieuw document. De consul hier heeft me eens verteld dat een Cubaan daar recht op heeft en dat hij het niet zal weigeren. Maar zwaar dokken en wachten laten ze hem wel.

#94733 door dutchjong
04 jun 2011, 20:23
Maar hoe gaat de Nederlandse overheid dan met zo iemand om? Terugsturen kan niet omdat Cuba hem niet toelaat. Laat de Nederlandse overheid hem dan aan zijn lot over....of met rust......of geeft hem in ieder geval de kans om legaal in zijn eigen levensonderhoud (en dat van zijn familie in Cuba, want daar is het uiteindelijk natuurlijk allemaal om te doen ... met de hartelijke dank aan de Castrootjes ...) te voorzien?

Ik ga hem helpen zonder dat het de Nederlandse samenleving ook maar een cent kost.

Een afspraak met een advocaat ga ik tzt zeker maken maar ben me nu alvast aan het oriënteren.

#94735 door Robert
05 jun 2011, 08:47
Ik lees wel wat tegengestelde dingen hier!
Je gaat hem helpen zonder dat het de Nederlandse samenleving iets kost.
Maar je lijkt al te willen beginnen door de samenleving een rechtszaak of iets dergelijks te laten betalen, met als logische conclusie dat indien hij wint het de samenleving nog veel meer kan gaan kosten.

Maar als Nederland hem echt wil terugsturen dan laat de Cubaanse staat hem echt wel toe (terugsturen kan wel degelijk!)! Vraag is alleen of de Nederlandse staat daar wel echt werk van wil maken (en dat moet daar de Cubaan in kwestie hoogstwaarschijnlijk niet teruggestuurd wil worden en dus niet echt mee zal werken, anders is dat geen probleem) en het antwoord daarop is 'waarschijnlijk niet' (vreemd genoeg).

#94738 door Perrito
05 jun 2011, 11:08
dutchjong schreef:
Ik ga hem helpen zonder dat het de Nederlandse samenleving ook maar een cent kost.

1. Wat is het vooruitzicht voor een Cubaan, of welke andere vreemdeling dan ook, in onze maatschappij als illegaal op lange termijn. (En ik begrijp dat hij over een paar jaar misschien niet eens meer terug kan naar Cuba tenzij er flink betaald wordt).
2. Nu kun je misschien de lasten voor je rekening nemen, maar als jij morgen ziek wordt of onder een vrachtwagen ligt ?? Ik zou het mijn beste vriend nog niet eens aan willen doen.
3. Ik denk dat hij thuis op Cuba beter af is met wat steun van jou. Een microkrediet of zo om daar wat te beginnen.

#94746 door raphael
05 jun 2011, 17:34
Robert
Het is nog steeds zo. Na 11 maanden wordt je als voorgoed “quedado” gezien, en kun je alleen gaan met een pasaporte habilitado voor 30 dagen maximaal. Je bezittingen, woning, auto,etc worden geconfisqueerd en je mag in Cuba niet meer wonen en werken.

Een familielid van mij, in USA wonende, moest tegenwoordig voor haar moeder zorgen. Met medische officiële verklaringen kan ze die periode van 30 dagen nog 2 maanden verlengen ( ziektekostenverzekering van 3 cuc per dag moet ook betaald worden) Na afloopt van de 3 maanden moet ze naar Cancun vliegen en retourneren om een nieuwe periode te beginnen.

Sommige mensen beweren dat als je, je paspoort of verblijfvergunning of het land waar je woont vernietigt en naar Inmigracion gaat, kunnen ze dan niet anders dan jou een nieuwe Cubaanse id kaart geven een alle rechten teruggeven. Het gevolg hiervan, wordt ook gezegd, is dat je nooit meer toestemming krijgt om uit Cuba te mogen gaan. Dus als je nieuwe familie of relaties in het nieuwe land heb gemaakt dan kun je hen nooit meer zien tenzij ze naar Cuba reizen.

Illegaal in Europa blijven is een hele moeilijke beslissing en kan het misschien jaren nemen totdat je een verblijfvergunning krijgt. Ik ken hier vele Latijns-Amerikanen die illegaal wonen en werken, maar ze kunnen tenminste terug naar hun land op het moment dat ze dat willen.

Alle Cubanen die ik ken die illegaal zijn gebleven komen vroeger of later tot een legale status hier in de EU of in Miami. Het lijden die het kost is vaak heel groot en kan jaren duren. Ik vraag me af of wat Perrito suggereerde niet de beste oplossing is nu dat de cuentapropistas meer opties hebben gekregen.

Bieden op het op korte termijn eind van het regime , gezien de biologische klok , kan ook .. maar dat heb ik 15 jaar geleden gedaan en ben ik nog steeds aan het wachten..

PS:
NL autoriteiten zijn wel op de hoogte van die situatie van de 11 maanden en kunnen ze hem proberen te pakken en naar Cuba sturen voordat die periode over is.

#94750 door carino
05 jun 2011, 19:40
raphael schreef:NL autoriteiten zijn wel op de hoogte van die situatie van de 11 maanden en kunnen ze hem proberen te pakken en naar Cuba sturen voordat die periode over is.
De nederlandse autoriteiten (lees IND) zijn hier inderdaad heel goed van op de hoogte maar zij, de IND noch de politie, ondernemen iets om ze op te sporen, daar hebben ze simpelweg de man/vrouw kacht niet voor.
Als ze gepakt worden is het bij toeval, bijvoorbeeld door een winkeldiefstalletje. Als dat binnen 11 maanden is worden ze terug gestuurd, als dat na 11 maanden is worden ze gewoon weer op straat gezet.
Eenmaal hier kan de Cubaan(se) een relatie aangaan (trouwen is nog beter) met een nederlander(se) en via de rechter een verblijfsvergunning proberen te krijgen. Als de 11 maanden voorbij zijn is dat mogelijk.
Prawo weet hier alles van.
O ja, (zwart) werk krijgen in nederland is aanzienlijk eenvoudiger dan in spanje.

#95150 door dutchjong
06 jul 2011, 23:22
Hij - de Cubaan die ik vorig jaar juli heb uitgenodigd om in Nederland vakantie te vieren en na 5 weken plotseling was vertrokken - heeft inmiddels zijn 11 maanden in Duitsland volbracht. Dat is mooi, want nu hoeft hij niet meer bang te zijn dat hij, mocht hij aangehouden worden, naar Cuba teruggestuurd zal worden. Is iets Cubaans, wanneer je langer dan 11 maanden zonder toestemming van de Cubaanse overheid in het buitenland verblijft, dan kun je niet meer zonder meer terug naar je vaderland.

Inmiddels waren we weer dagelijks met elkaar in contact en we hadden afgesproken dat hij 2 weken geleden terug naar Amsterdam zou komen. Dan zouden we wel verder zien. Had hem genoeg geld overgemaakt om zijn schulden te betalen en een treinticket naar Amsterdam te kopen. 's ochtends krijg ik nog een email van hem dat hij me zou sms'en wanneer hij het ticket heeft gekocht. Van Western Union krijg ik nog een bevestiging dat hij het geld heeft opgenomen. Daarna is het stil, oorverdovend stil. Niets heb ik meer van hem vernomen. Hij leeft nog wel, hij maakt zijn beltegoed op.

Hij zal het geld wel gebruiken om naar Belgie of Spanje te reizen. Net waar hij denkt dat het het gemakkelijkst is om een verblijfsvergunning te krijgen en te kunnen werken om zijn familie in Cuba te ondersteunen.

Ik zal ooit wel weer een berichtje krijgen wanneer het toch allemaal wat meer tegenvalt dan hij gedacht had en hij weer wat hulp kan gebruiken. Maar de deur (...en de knip...) is nu gesloten. Ik wens hem veel succes met zijn masterplan.

Dat geld zal me een zorg zijn, ik zie het maar als een mooi afscheidscadeau, maar om wederom op zo'n manier in je vertrouwen geschaad te worden maakt je wel weer een stukje, tja, wat eigenlijk, levenswijzer ?

En ondertussen staat het volgende verhaaltje, wat ik ergens anders op dit forum heb gelezen, in mijn geheugen gegrift; een verhaaltje zo treurig en helaas maar al te waar:

<begin>

Een schorpioen staat aan de kant van de rivier. Hij wil naar de overkant, maar kan niet zwemmen. Toevallig zwemt er op dat moment een kikker voorbij.

Schorpioen "Wil jij mij helpen?", vraagt de schorpioen aan de kikker. "Als ik op je rug kan zitten, kun jij mij naar de overkant brengen."
"Ben je gek", antwoordt de kikker. "Je zal me onderweg steken en dan ga ik dood."

"Lieve kikker", lacht de schorpioen. "Dat zou toch niet logisch zijn. Als ik zou steken, dan ga jij dood en verdrinken we allebei." "Okee dan", zegt de kikker. "Spring er maar op."

De schorpioen klimt op de rug van de kikker. De kikker is halverwege de overtocht als hij opeens een scherpe steek in zijn nek voelt. Terwijl de wereld om hem heen wazig wordt zegt de kikker: "Wat doe je nu? Je zei zelf dat het niet logisch is wanneer je me zou steken!"

"Logica staat hierbuiten", zegt de spartelende schorpioen. "Het zit in mijn karakter."

<the end>

#95153 door Robert
07 jul 2011, 01:57
raphael schreef:Robert
Het is nog steeds zo. Na 11 maanden wordt je als voorgoed “quedado” gezien, en kun je alleen gaan met een pasaporte habilitado voor 30 dagen maximaal. Je bezittingen, woning, auto,etc worden geconfisqueerd en je mag in Cuba niet meer wonen en werken.

PS:
NL autoriteiten zijn wel op de hoogte van die situatie van de 11 maanden en kunnen ze hem proberen te pakken en naar Cuba sturen voordat die periode over is.

Tja zelden valt er veel te halen!
Tenslotte meestal zit er een plan achter en is het huis al op een andere naam en de auto verpatst (als er al een huis en auto was).
Wonen en werken gaat best lukken als de persoon in kwestie mee wil werken.
En ook na de 11 maanden kunnen ze hem/haar wel terug sturen als de NL overheid daar een beetje werk van zou willen maken (maar dat willen ze niet omdat illegale Cubanen zielig zijn of zoiets of gewoon niet groot genoeg in aantal om het werk 'lonenend' te maken).

En Dutchjong, knap dat je nog schrijft over je teleurstelling.
De meeste willen niets negatiefs lezen en als ze zelf de teleurstelling krijgen houden ze het voor gezien.

#95154 door klaassen
07 jul 2011, 05:13
Mijn vriendin is nu 3 jaar in Europa zeg maar in Nederland
dus ze kan niet meer terug naar cuba Ze heeft een spaans verblijf verguning.
Geloof nog 1,5 jaar geldig.Wat we willen doen is om zetten Nederlandse verblijf verguning.En dat kan via Spanje.
hwm.klaassen

#95158 door Robert
07 jul 2011, 14:37
En waarom zou ze niet meer terug kunnen?
En kom niet met het simpelle "omdat ze nooit naar de consul is geweest en niet terug is gegaan binnen 11 maanden" daar als ze terug wil en actief daaraan mee wil werken ze terug kan!
Maar ben je al met haar naar de Cubaanse consul geweest?
Nee?
Zou dat dan niet eens tijd worden?

#95169 door dutchjong
09 jul 2011, 17:19
Gelukkig. Hij is terecht. Heb hem net aan de telefoon gesproken. Nadat hij 2 weken geleden het door mij overgemaakte geld had opgenomen is hij door de politie op het station bij een ID controle opgepakt. Hij zit nu in een 'Erstaufnahmeeinrichtung' in Duitsland. Het is er vies en het eten 1x per dag is er afschuwelijk. Hij heeft daar meer honger dan hij in Cuba had, schertst hij. Ik ga er volgende week naar toe en dan maar weer eens verder kijken.

#95170 door Elisabeth
09 jul 2011, 18:11
Hij heeft dus een asielaanvraag gedeponeerd in Duitsland.

Tja, wat bleef hem ook anders over als hij niet naar Cuba terug wil. Het schijnt echter ook in Duitsland zo te zijn dat bijna alle aanvragen van Cubanen worden afgewezen.

Maar Dutchjong, zou jij er niet zo langzamerhand eens mee kappen? Deze jongeman neemt immer alleen maar contact met je op als hij weer eens in moeilijkheden zit en je hulp nodig heeft? Laat je toch niet zo gebruiken. Daar hebben de meeste Cubanen trouwens geen respect voor. Ze zijn in zo'n situatie zelf vaak ook keihard. Ik heb daar persoonlijk ook niets op tegen. Het is in elk geval duidelijk. Tenslotte is deze wereld geen Kindergarten.

PS: Een Cubaan mag 11 maanden + 29 dagen wegblijven en ook in de maanden daarna is het nog vrij gemakkelijk met toestemming van het Consulaat naar Cuba terug te gaan.

#100342 door dutchjong
03 sep 2012, 22:23
Nu is de tijd gekomen voor een update.

Wat er vooraf ging: eind juli 2010 heb ik mijn Cubaanse vriend met een toeristen visum over laten komen naar Nederland. Eind augustus 2010 was hij ineens met de noorderzon vertrokken. Hij had besloten niet terug te keren naar Cuba.

In de loop der tijd heb ik wel weer contact met hem gekregen en heb hem ook een paar keer opgezocht.

Na 11 maanden, in Augustus 2011, is hij bij me teruggekeerd en sindsdien wonen we samen.

Half november 2011 hebben we bij de IND een verzoek voor een verblijfsvergunning ingediend. We hadden alles tot op de punt komma in orde. Zelfs het belangrijkste document, nl. een verklaring van het Cubaanse consulaat dat hij niet naar Cuba kan terugkeren omdat hij langer dan 11 maanden in het buitenland is en nu status 'emigrante' heeft, hebben we aan de IND overhandigd.

Nadat de aanvraag was ingediend moesten we 10 minuten in de wachtruimte plaats nemen en daarna heeft de IND meteen het verzoek afgewezen en hem aan de vreemdelingenpolitie overhandigd.

De hulpofficier van justitie besloot dat hij in hechtenis genomen moest worden.

Hij heeft een nacht in een politiecel in Hoofddorp door moeten brengen. Het regime van een zware criminineel. Veters uit de schoenen. Bezoek was alleen achter glas mogelijk.

Daarna een week in het detentiecentrum op Schiphol. Er was geen enkele manier om van dat centrum informatie te krijgen, zelfs geen informatie wanneer je hem kon bezoeken of kon spreken.

Daarna 10 weken in het detentiecentrum in Zaandam. 1x per week mocht ik hem bezoeken. 1x per dag een maaltijd. Nauwelijks buitenruimte. Stress alom.

De Raad van State heeft achteraf zijn in hechtenis neming als onrechtmatig beoordeeld maar toen was het kwaad al geschied.

Sindsdien besef ik dat Nederland illegalen een zwaardere straf oplegt dan mensen die voor menig crimineel delict zijn veroordeeld. Hier klopt helemaal niets van. Nederland is mijn land niet meer.

Na 10 weken was de Dienst Terugkeer en Vertrek er eindelijk ook van overtuigd dat terugkeer naar Cuba geen optie was. Februari 2012.

Nu, bijna 1 jaar na de aanvraag en meer dan 2 jaar na aankomst in Nederland, hebben we vandaag de verblijfsvergunning opgehaald.

Volgende stap is om van het Cubaanse consulaat toestemming te krijgen zodat hij als toerist even terug naar Cuba kan om zijn familie na langer dan 2 jaar op te zoeken.

Ik ben blij. Voor hem, dat hij nu zijn toekomst in Nederland kan opbouwen en voor mij, dat ik Nederland zo snel mogelijk voor een tijdje kan verlaten. Het liefst naar Havana.

Bij deze wil ik ook van de gelegenheid gebruik maken om advocaat Prawo uit Utrecht hartelijk te danken voor de juridische bijstand die in dit soort trajecten onontbeerlijk is.

#100348 door sandersh
04 sep 2012, 09:40
Dutchjong, jouw hart zit op de goede plek! Wat een verhaal. Een documentaire waard. Ik hoop dat je nog vele gelukkige jaren zult hebben samen met deze Cubaanse jongen. En wat geweldig dat Prawo jullie zo goed geholpen heeft.
Gefeliciteerd!
#100349 door klaassen
04 sep 2012, 12:07
http://cuba.nlambassade.org/producten-e ... vraag.html

Voorts dient de Cubaanse onderdaan 2 pasfoto’s in te leveren en een officieel visumaanvraagformulier in te vullen (wordt gratis op de ambassade verstrekt).

De Ambassade kan te allen tijde de Cubaanse onderdaan om extra informatie verzoeken.

Een aanvraag kan enkele weken in beslag nemen en wordt pas in behandeling genomen wanneer alle gevraagde bescheiden en documenten compleet zijn. Het is de verantwoordelijkheid van de aanvrager de aanvraag volledig in te dienen. Daar een onvolledige aanvraag eventuele reisplannen kan beïnvloeden is het van belang de instructies te volgen zoals omsc

VISUM VOOR TOERISTISCH BEZOEK AAN NEDERLAND
Informatie voor Nederlanders die een Cubaans onderdaan willen uitnodigen voor een kort verblijf (maximaal 90 dagen) in Nederland voor toeristische doeleinden (incl. familie- of vriendenbezoek).

Wanneer een Nederlander een Cubaans onderdaan uitnodigt om naar Nederland te komen voor toeristische doeleinden, dient de Cubaanse onderdaan bij zijn visumaanvraag de volgende documenten te overleggen:

1. Een bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking door de referent (persoon die uitnodigt). Dit formulier is beschikbaar op internet. Het formulier kan worden gedownload van de site http://www.ind.nl (Brochures en Formulieren) of van de site van het Ministerie van Buitenlandse Zaken http://www.minbuza.nl. Het formulier is ook beschikbaar op de afdeling Burgerzaken van uw gemeente. Na invulling en ondertekening van dit formulier moet het worden gelegaliseerd door de gemeente waar de referent in Nederland woont. De referent dient zich bereid te verklaren om alle kosten van het verblijf in Nederland van de betreffende Cubaan(se) op zich te nemen, alsmede voor zijn (haar) terugreis naar Cuba.
Let wel: dit bewijs van garantstelling en/of particuliere logiesverstrekking mag niet ouder zijn dan 3 maanden.
2. Een recente werkgeversverklaring en drie (opeenvolgende) recente loonstrookjes. Indien dit niet mogelijk is (bijv. omdat de referent een pensioen ontvangt), een ander bewijs dat de referent voldoende inkomsten (tenminste EUR 1.446,60 bruto per maand, exclusief vakantiegeld) geniet om voor zijn gast garant te kunnen staan.
3. Een verklaring van de werkgever van de Cubaanse onderdaan waarbij goedkeuring voor de verlof periode wordt vermeld.
4. Een fotokopie van de houderpagina van het paspoort van de referent.
5. Als familiebezoek wordt aangemerkt als reisdoel, dan dient het in Nederland verblijvende familielid alsnog aan te kunnen tonen dat hij/zij over een rechtmatige verblijfsvergunning voor Nederland beschikt.
6. Een bewijs van reservering voor de retourvlucht.
7. Een bewijs dat voor de Cubaanse onderdaan een ziektekostenverzekering is afgesloten voor de periode waarin deze in het Schengengebied zal verblijven. De verzekeringspolis dient te worden getoond aan de ambassade na goedkeuring van de visumaanvraag.
Van alle bovengenoemde documenten dienen (met uitzondering van punt 7) de originelen overlegd te worden door de Cubaanse onderdaan. De referent in Nederland dient deze documenten naar de Cubaanse onderdaan te sturen, en niet naar deze Ambassade.

De Cubaanse onderdaan dient verder een Cubaans paspoort te overleggen dat nog minimaal drie maanden geldig is na de datum waarop de Cubaanse onderdaan zal terugkeren naar Cuba.

hreven.

Na ontvangst en akkoord bevinden van bovengenoemde documenten, kan afgifte van het visum geautoriseerd worden. De visumrechten dienen te worden voldaan bij het indienen van de aanvraag. Bij weigering van de aanvraag worden de betaalde visumrechten niet gerestitueerd.

Een visum voor kort verblijf (maximaal 90 dagen) is in principe een Schengenvisum: het is geldig voor zowel Nederland als voor de andere landen die partij zijn bij het Verdrag van Schengen.

N.B.: Per zes aaneengesloten maanden kan maximaal 90 dagen binnen het Schengengebied verbleven worden.

Havanna, 01 januari 2012

*Sinds 1 juni 2004 geldt een minimumdekking van € 30.000,- voor repatriëring om medische redenen, dringende medische zorg of spoedbehandeling in een ziekenhuis. De verzekering dient geldig te zijn in het hele Schengengebied en moet de hele verblijfsduur bestrijken. Een en ander dient duidelijk in de polis naar voren te komen.

Zal het er maar op zetten

Waarom zo moeilijk allemaal

Klaassen

#100350 door Robert
04 sep 2012, 13:59
Dutchjong snap je dat er mensen zijn die er moeite mee hebben dat de Cubaan wel op vakantie wil, en kan, naar Cuba maar niet mee wil werken aan een terugkeer naar Cuba.
Of eigenlijk nog meer moeite hebben met de NL ind die het teveel werk lijkt te vinden om iemand naar Cuba uit te zetten en dus maar een verblijfsvergunning geeft.

Is jou garantstelling aangesproken?
Dat had mij ook logisch geleken.

#100353 door klaassen
04 sep 2012, 16:50
Ze hebben mij wel eens verteld

Dat er ongeveer 70 Cubanen zijn .Die zo een verblijfsvergunning hebben gekregen

Klaassen

#100354 door Prawo
04 sep 2012, 17:51
klaassen schreef:Mijn vriendin is nu 3 jaar in Europa zeg maar in Nederland
dus ze kan niet meer terug naar cuba Ze heeft een spaans verblijf verguning.
Geloof nog 1,5 jaar geldig.Wat we willen doen is om zetten Nederlandse verblijf verguning.En dat kan via Spanje.
hwm.klaassen
Dat kan alleen via Spanje als jullie trouwen en jij daar gaat wonen.

Of als jullie trouwen zodat zij de MVV in Spanje kan aanvragen (na er eerst het inburgeringsexamen buitenland te hebben gedaan).
Jij hoeft dan verder alleen nog maar aan het middelenvereiste te voldoen (en zij moet een geldig paspoort hebben).
Laatst bijgewerkt door Prawo op 04 sep 2012, 18:06, in totaal 1 keer bewerkt.

#100356 door dutchjong
04 sep 2012, 18:03
snap je dat er mensen zijn die er moeite mee hebben dat de Cubaan wel op vakantie wil, en kan, naar Cuba maar niet mee wil werken aan een terugkeer naar Cuba.

Dat snap ik.

Net zoals ik al die - hoeveel zijn het er inmiddels, miljoenen ? - Cubanen snap die niet onder het huidige regime in Cuba willen wonen maar wel voor een korte periode naar Cuba willen terugkeren om hun familie te bezoeken en te ondersteunen.

#100371 door klaassen
05 sep 2012, 01:09
Prawo

Je Hebt gelijk

Je ziet nog iets over het hooft Familie in Spanje

Klaassen

#100373 door Prawo
05 sep 2012, 06:48
Niet echt.

Want van omzetten van een Spaanse (of andere) verblijfsvergunning kan nooit sprake zijn.

Betrokkene zal altijd aan de NL voorwaarden voor afgifte van zo'n vergunning moeten voldoen.
Die andere vergunning (met de juiste aantekening) geeft hooguit vrijstelling van het MVV- en inburgeringsvereiste.

#100376 door klaassen
05 sep 2012, 10:10
De betrkkende gaat voor een spaans pasport

Want ze staat in spanje in geschreven

Klaassen

#100648 door dutchjong
20 sep 2012, 22:48
Si !!

De 'Habilitado para entrar y salir a la Republica de Cuba' (Residente en el Exterior)' is binnen, inburgeringscursus is in volle gang, binnen 1 week werk gevonden in de avonduren, tickets bij de Werelddeal Weken van de KLM geboekt, eerste contact met de Universidad de la Havana om daar Spaans te leren is gelegd.

Cuba, aqui vamos !
#100970 door milanda
07 okt 2012, 18:29
Klaasen bedankt voor de beknopte (up to date) uitleg over de procedure, dat mis ik een soms beetje op dit forum.

Je hebt het bij de aanvraag punt 6. over een bewijs van reservering voor de retourvlucht.
Kun je die bij een willekeurig reisbureau reserveren?
Je hebt het er ook over dat de aanvraag enige weken in beslag kan nemen (op de website van de IND staat dat het lang kan duren), waar moet ik aan denken? Is het handig om bv een termijn van 3 maanden in acht te nemen?

Oh ja en hoe krijgt de cubaan het ticket (misschien een beetje domme vraag
:oops: maar goed, met de post lijkt me niet echt handig toch?)