Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#83674 door Elisabeth
08 okt 2009, 15:29
Volgens mij is deze oude (nieuwe) praktijk niets nieuws. Het was altijd al zo dat degene die een visumaanvraag wilde afgeven zelf voor de volledigheid van het dossier verantwoordelijk was.

Wat eigenlijk ook wel logisch is want wat moet zo'n ambassade nou met honderden documenten die waarschijnlijk vaak moeilijk tot een specifiek dossier zijn te herleiden? Dan moeten ze misschien wel een speciale kracht alleen voor dit werk aannemen en dat gaat allemaal maar van de belastingcentjes af...

Overigens was/is dit niet alleen bij de Nederlandse Ambassade zo. Uit ervaring weet ik dat de Fransen hier altijd streng de hand aan hebbben gehouden, de Duitsers en Oostenrijkers wat minder strikt en de Zwitsers, tenminste bij ons, het vaakst een gewijzigd document als PDF accepteer(d)en.

#83685 door carino
09 okt 2009, 11:54
@Prawo
Als je vrouw met zoon daar in de ambassade zitten na een reis van 970 km vanuit Santiago dan is een discussie of de ambassade wel of niet het recht heeft een document te vragen vrij zinloos. Toen was ik wat blij dat ik e.e.a. via email kon sturen.
Nu ik me herinner moest ik ook nog een kopie van het paspoort van de vader van de jongen opsturen i.v.m. de toestemmingsakte. Die had ik gelukkig in digitale vorm.
@Elisabeth
Zoals ik al zei was deze praktijk in ieder geval in 2007 normaal.
Ik denk overigens dat het vrij eenvoudig te organiseren is en dat kost echt geen extra kracht.

#83722 door Elisabeth
11 okt 2009, 10:42
Nu ik me herinner moest ik ook nog een kopie van het paspoort van de vader van de jongen opsturen i.v.m. de toestemmingsakte.

Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom jij dat moest doen. Dat had de visumaanvraagster toch heel wat eenvoudiger zelf kunnen regelen? Of moet ik uit die paspoortkopie concluderen dat de vader niet in Cuba leeft? Maar ook dan was het toch ook mogelijk geweest dat ze dat zelf had georganiseerd?

Ik denk overigens dat het vrij eenvoudig te organiseren is en dat kost echt geen extra kracht.

Ik zou het niet weten, Cariño. Misschien bestaan er statistieken over hoeveel Cubanen in een jaar tijd een visum voor Nederland aanvragen. Misschien heeft Hijo contacten in de ambassade en kan eens vragen?

Verder is het natuurlijk wel fijn als je nog even een document als PDF mag sturen. Voor ons was dat altijd al een hoge uitzondering want als het Ministerie voor Cultuur (dwz. het Protocolo) met een heel dossier visumaanvragen naar de ambassade gaat moet dat in elk geval volledig zijn, anders gaan ze helemaal niet en komen we niet verder.

#83757 door carino
12 okt 2009, 12:19
Elisabeth schreef:Eerlijk gezegd begrijp ik niet waarom jij dat moest doen. Dat had de visumaanvraagster toch heel wat eenvoudiger zelf kunnen regelen? Of moet ik uit die paspoortkopie concluderen dat de vader niet in Cuba leeft? Maar ook dan was het toch ook mogelijk geweest dat ze dat zelf had georganiseerd?

Je hebt helemaal gelijk maar het was een kwestie van afstand.
Moeder en zoon waren in Havana en de vader woonde in Moa: +- 970 km.
Ik had gelukkig ook een digitale versie omdat ik zelf in Cuba was geweest voor de onderhandelingen met de vader (een verhaal op zich).
Ik was inmiddels terug in nederland maar zij bleven nog 2 maanden in Cuba om de MVV van de jongen af te wachten.

#83774 door milkshake
12 okt 2009, 18:55
Misschien moeten we alle klachten over de ambassade eens bundelen en een pittige klacht brief schrijven naar BZ.

Heb zelf eens een klacht naar de ambassade gestuurd, maar helaas hebben ze niet echt gereageerd op de klachten. Ze dachten zelf, geloof ik, dat ze wel een inhoudelijke reactie hadden gegeven, maar helaas, dat was het niet..... sommige medewerkers daar zijn echt TE dom!

#83778 door milkshake
12 okt 2009, 20:27
Mijn vriend en zijn zus hebben vandaag te horen gekregen dat de positieve beslissing op het bezwaar dat we hadden aangetekend, vandaag is aangekomen. Morgen gaan ze hun visum afhalen! :)

Ze moesten wel weer pasfoto's meenemen, en volgens mij klopt dat niet. De ratten.....

Het moet maar eens uit zijn met die wanprestatie bij de ambassade! :(

#84227 door milkshake
30 okt 2009, 08:12
Maandag landen mijn vriend en zijn zus. We hebben het bezwaar dus gewonnen!!! Op 24 april volgend jaar gaan we trouwen, en dan mogen ook nog eens 4 huwelijksgasten naar Nederland komen :)

#84232 door Orroz
30 okt 2009, 12:25
Wat 'n schitterende vooruitzichten.!
Zoete lieve Gerritje, dat gaat in de papieren lopen. :D

#84265 door milkshake
30 okt 2009, 20:43
Orroz schreef:Wat 'n schitterende vooruitzichten.!
Zoete lieve Gerritje, dat gaat in de papieren lopen. :D

Wij trouwen maar 1 keer! :lol:

Ons huwelijk wordt helemaal te gek!

#84266 door Orroz
30 okt 2009, 20:57
Arroz ( met dank aan Robertico) is echt, en ik meen het,
blij voor je, :)