Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#77257 door jethro
13 okt 2008, 22:16
Zijn er nog wezelijke zaken veranderd voor het uitnodigen.

aangezien ik mijn vriendin volgend jaar in juni tot september 2009 wil uitnodigen hier in nederland

de topics die er over gaan zijn al weer enigzins verouderd.

is het notaris verhaal juist of is het nog de oude manier.
Laatst bijgewerkt door jethro op 04 feb 2009, 19:46, in totaal 6 keer bewerkt.

#77258 door PapiChulo
14 okt 2008, 06:27
Ja, vlg http://embacuba.cubaminrex.cu/Default.aspx?tabid=6095#5 moet het bij jou wel via de notaris. Alleen cubaanse mensen die hier wonen kunnen hun familie op de oude manier uitnodigen.

En gezien dat de topics hierover uiteraard verouderd zijn, ben jij nu de aangewezen persoon om een update de schrijven als jij procedure loopt!!;-)

#77266 door jethro
14 okt 2008, 16:28
PapiChulo schreef:Ja, vlg http://embacuba.cubaminrex.cu/Default.aspx?tabid=6095#5 moet het bij jou wel via de notaris. Alleen cubaanse mensen die hier wonen kunnen hun familie op de oude manier uitnodigen.

En gezien dat de topics hierover uiteraard verouderd zijn, ben jij nu de aangewezen persoon om een update de schrijven als jij procedure loopt!!;-)

als dit teveel haken en ogen heeft,
dan laat ik de uitnodiging via haar zus lopen,die al 12 jaar in nederland woont/werkt

#77267 door morenita
14 okt 2008, 17:22
volgens mij komt er geen notaris in dit verhaal van uitnodigen. Je moet beter lezen op de site van de consulaat. Ze nemen genoegen met een garant/uitnodigingsbrief die je bij de gemeente kan halen, vertaal het in het spaans of engels legaliseren bij de Minbuza en je kan de carta bij de consulaat laten opstellen, meer dan dat is er niet.

De consul is ontzettend aardig en behulpzaam, even bellen met haar of mailen kan geen kwaad als je de exacte procedure wil weten aand cubaanse kant

Succes

#78209 door jethro
05 dec 2008, 00:05
Ik ben vanaf oktober bezig om de benodige documenten te verzamelen voor het uitnodigen van mijn mijn novia in juni tot september.
De procedure duurt volgens mijn vriendin ongeveer 2 maand, wat vrij vlot is voor cubaanse begrippen
We hebben navraag gedaan bij het consulaat, het blijkt dat een notaris niet nodig is.
Je bent echter 2 uitnodiginsbrieven/garantverklaringen nodig.
Deze heb ik samen met de zus van mijn vriendin ingevuld op 20 november en door de gemeente laten legaliseren.
Hierop staan o.a de personnalia van de uitgenodige en het nummer van zijn of haar paspoort (belangrijk). die ten tijde van het bezoek nog 6 maand geldig is bij vertrek naar Cuba.
(Het cubaans paspoort is echter maar 2 jaar geldig en dient voor het verlopen verlengt te zijn dit kost 25 cuc + de kosten van 2 pasfotos.
bij een verlopen paspoort ben je een maand meer kwijt.)
Het voordeel in Assen is dat dit document in het engels zodat er geen kosten zijn voor het vertalen.
Dit kost normaal op het gemeentehuis in Assen 10,80€ per document.
Ik heb voor beide in totaal 10,80€ (foutje mischien?)
8 december aanstaande gaan we naar MBZ in DenHaag voor het legaliseren van de handtekening van de gemeente medewerker.
De kosten hiervoor zijn op dit moment nog niet bekent.
adres; Bezuidenhoutseweg 67
2594 AC Den Haag

Vervolgens gaan we naar het Cubaans Consulaat in rotterdam voor de uitnodigingbrief

Hiervoor heb je nodig; uitnodigingsbrief/garantverklaring(gelegaliseerd)
paspoort van je zelf.
200 € in contanten.

voor mijn vriendin ben ik nu de nodige papieren aan het verzamelen voor het cubaans gedeelte van het traject.
* uitnodigingbrief/garantverklaring
* persoonlijke uitnodigingbrief met o.a reden voor bezoek in nederland
* 3 loonstrookjes
* werkgeversverklaring
- ziektekosten verzekering
- vliegticket

#78211 door JackL
05 dec 2008, 12:36
In het traject om alles goed te laten verlopen, ben je een ding vergeten. Je moet eerst naar het ministerie van justitie om een legalisering te halen. Kost 4 euro. Daarna moet je naar het ministerie van Buitenlandse Zaken.

Als je om 9 uur bij het ministerie van Justitie bent (10 min lopen van het Centraal Station) dan ben je zo klaar. Daarna loop je naar het Min van Buitenlandse Zaken (ook 10 min lopen). Daar kost het per document 10 euro.

Vervolgens ga je naar het Centraal Station (2 min lopen). Daar neem je de trein naar Rotterdam Centraal. Om het consulaat te bereiken, loop je de uitgang Centrum uit. Er wordt daar verbouwd dus er staan allerlei schuttingen. Loop rechts om de schuttingen heen en sla rechts af. Je komt dan aan de achterkant van het groothandelsgebouw. Loop 100m door en bij ingang E ga je naar binnen. 7e etage met de lift, rechts af en na 25 m vind je het Cubaans consulaat.

#78213 door morenita
05 dec 2008, 14:31
als de uitnodigingsbrief/garantstelling in het engels is dan hoef het niet vertaald te worden, dus dat reisje naar de ministerie van justitie kan je overslaan, alleen als je een vertaling heb moeten doen moet je daar langs.

Verder kost legalisering bij de Min Buza 10 euro

even over de cubaanse paspoort, de eerste keer dat je hem aanvraagt duurt het een maand en hij is 6 jaar geldig maar om de twee jaar moet je hem prolongeren (Prorroga) zoals dat heet. Is heel simpel gewoon een stempel halen en 25 cuc neertellen en klaar is kees.

#78214 door Robert
05 dec 2008, 15:39
.... maar ben je erg veranderd in die 2 of 4 jaar dan moet er een foto bijkomen. Dat gebeurd bijvoorbeeld bij kinderen.

#78217 door jethro
05 dec 2008, 17:56
morenita schreef:Is heel simpel gewoon een stempel halen en 25 cuc neertellen en klaar is kees.

niet helemaal, mijn vriendin is naar de emigratie geweest voor het verlengen en moest nog een keer terug om 2 nieuwe pasfotos in te leveren bij de emigratiedienst in Banes (provincie Holguin)
pas daarna kreeg ze een stempel in het paspoort :lol:
het nr. van het paspoort is gelijk gebleven en er is ook geen nieuwe foto in het paspoort gezet.

#78248 door dutchjong
07 dec 2008, 18:52
jethro schreef:
voor mijn vriendin ben ik nu de nodige papieren aan het verzamelen voor het cubaans gedeelte van het traject.
* 3 loonstrookjes
* werkgeversverklaring
- ziektekosten verzekering
- vliegticket

Ik neem aan dat bovenstaande geldt voor het inreis visum naar Nederland welke bij de Nederlandse ambassade in Havana geregeld moet worden of vergis ik me ?

Daarnaast is er - meen ik - ook nog een uitreis visum nodig dat ook in Cuba zelf geregeld moet worden. Is daar alleen de uitnodigingsbrief/garantstelling voor nodig die je bij het Cubaanse consulaat in Rotterdam moet inleveren of is er meer ?

Weet iemand wat je voor het inreisvisum naar Nederland moet inleveren wanneer je niet in loondienst werkt (dus geen loonstrookjes en geen werkgeversverklaring) maar ZZP'er(Zelfstandige Zonder Personeel) cq freelancer bent ?

#78267 door jethro
08 dec 2008, 22:16
vandaag zijn we naar het MBZ en het Cubaans consulaat geweest.

het was een heel gevlieg om het te halen maar het is gelukt.

na het aftikken van 200€ en het aanvullen van de eigen gegevens is de carta de invitacion aangemaakt en nog de zelfde dag met de diplomatiekepost verstuurt.

het schijnt op dit moment erg vlot tegaan en het is mogelijk dat mijn vriendin al snel bericht krijgt.

Het notaris verhaal klopt niet, dit is niet nodig althans op 8-12-2008.

tevens gevraagt of er nog iets gaat veranderen mbt het uitnodigen of het verdwijnen van de carta de invitacion omdat hier geruchten over waren.

welnu, de geruchten omtrent de carta de invitacion hebben ervoor gezorgt dat deze niet verdwijnt, Spanje schijnt hier de grote boosdoener voor te zijn.

de enige manier om onder een carta de invitacion uit te komen op dit moment is het aangaan van een geregistreert partnerschap.

ik weet echter niet of dit zomaar kan

#78271 door morenita
08 dec 2008, 22:54
Volgens de consul, als je getrouwd bent heeft je man of vrouw geen carta de invitacion nodig, zij/hij moet alleen de huwelijksakte overleggen bij inmigracion, wel 150 cuc betalen voor de PVE of PRE

Van geregistreerd partnerschap durf ik niet te zeggen

#78275 door Elisabeth
09 dec 2008, 10:58
welnu, de geruchten omtrent de carta de invitacion hebben ervoor gezorgt dat deze niet verdwijnt, Spanje schijnt hier de grote boosdoener voor te zijn.

Interessant. Kun je hier wat meer over vertellen?

Op het eerste gezicht lijkt het me namelijk nogal onbegrijpelijk waarom Spanje er tegen zou kunnen zijn dat het Cubaanse regime notariele uitnodigingen afschaft.

Spanje accepteert immers helemaal geen persoonlijke uitnodigingen aan Cubanen die niet op familiebezoek naar Spanje willen? En daarvoor is ook nu al geen uitnodiging van de Cubaanse kant meer nodig als het om familieleden als vader/moeder, kinderen of kleinkinderen gaat.

#78294 door jethro
09 dec 2008, 17:43
@ Elisabeth

het schijnt dat spanje de geruchten stroom omtrent het verdwijnen van de carta de invitacion op gang heeft gebracht.

De cubaanse autoriteiten vonden deze inmenging op hun regelgeving niet gepast en hebben dus besloten om de carta de invitacion te handhaven.

@ morenita

volgens het consul is het nederlands geregistreert partnerschap in cuba gelijk aan getrouwd zijn.

ze had het er over dat nederland een apart iets heeft en bijna het zelfde was als trouwen, en dat is zover ik weet het geregistreert partnerschap.

we hebben nml geen andere vormen van in het echt verbinden.

#78681 door hansdegans
06 jan 2009, 20:33
Ik lees hier dat je voor de uitnodiging eerst naar het Ministerie van BuZa moet in Den haag. Ik heb vorig jaar via mijn oude gemeente alle stappen gevolgd: Vertalen, legaliseren bij rechtbank, Justitie en Buitenlandse zaken. Nu woon ik in Rotterdam en daar is de uitnodiging al in het engels, moet je dan alsnog naar het ministerie van BuZa voor een legalisatie van het uitnodigingspapier? Of is dit alleen bij een vertaling?

#78684 door jethro
07 jan 2009, 00:50
hansdegans schreef:Ik lees hier dat je voor de uitnodiging eerst naar het Ministerie van BuZa moet in Den haag.

het MBZ moet de handtekening van de gemeente functionaris legaliseren.

zonder deze legalisatie kun je geen carta de invitacion laten maken bij het cubaans consul in rotterdam.

#78697 door Elisabeth
07 jan 2009, 18:18
het schijnt dat spanje de geruchten stroom omtrent het verdwijnen van de carta de invitacion op gang heeft gebracht.

De cubaanse autoriteiten vonden deze inmenging op hun regelgeving niet gepast en hebben dus besloten om de carta de invitacion te handhaven.

:P :D :D :D :D

héel leuk... voor wie het wil geloven...

#78935 door jethro
21 jan 2009, 18:01
vrijdag 16 januari bij martinair een vliegticket geboekt.
volgens martinair worden er geen pre-reserveringen meer gemaakt.
enige optie is een annuleerbare/omboek ticket te nemen.
deze is wat duurder dan een normale ticket maar goed.

verder gisteren 20 januarie een ziektekosten verzekering afgesloten bij oom,de verzekering kan kosteloos worden geannuleerd wanneer een visum wordt geweigerd.

dinsdag as gaat een kennis van mij naar holguin en zal daar alle papieren aan mijn vriendin geven, zodat zij de procedure kan opstarten in havana.

als alles goed gaat dan is zij hier 21 juni in nederland

voor mijn vriendin heb ik alle papieren verzameld voor het cubaans gedeelte van het traject.

* 3 loonstrookjes
* werkgeversverklaring
* ziektekosten verzekering
* vliegticket

#78957 door carino
22 jan 2009, 16:08
Buena suerte!

#79155 door Paliducho
02 feb 2009, 21:55
Hallo Jethro,

Volgens mij heb je al je papierwerk prima voor elkaar. Maar ik moet je er echter wel op wijzen dat de Nederlandse Ambassade in Havana de visumaanvragen maximaal 3 maanden van te voren in behandeling wil nemen.
Dit betekent dat je vriendin de visumaanvraag pas na 21 maart kan gaan indienen.
En daarmee heb je het volgende probleem: je laatste loonstrookjes dienen van de maanden december, januari en februari te zijn.

Helaas ben ik door schade en schande wijs geworden.

Ook ik wil mijn Cubaanse vriendin uitnodigen voor een bezoek van drie maanden aan Nederland. Omdat ik in januari in Cuba was, leek het mij een goed idee om samen met m'n vriendin naar Havana te gaan om haar te helpen bij de visumaanvraag. Haar visum zou 23 mei in werking moeten treden.
Op 20 januari vervoegden wij ons bij de Nederlandse Ambassade. Aan het loket stuurde men ons echter weg met het advies eind februari maar terug te komen. Reden: alle papieren in orde maar 23 mei is meer dan 3 maanden vooruit en daarom kan een visumaanvraag (nog) niet in behandeling worden genomen.
Deze voorwaarde is echter op geen enkele manier te voorzien. Nergens wordt er over gesproken, niet op de website van de ambassade, noch op die van de IND of Buitenlandse Zaken. Ook hier op het forum heb ik er nooit over gelezen.
Mijn argumenten dat ik dit dus niet had kunnen weten, dat het ons twee busreizen van 12 uren (heen/terug) vanuit Holguin zou kosten en zo'n 170 CUC reiskosten, kon de medewerkster niet van gedachten doen veranderen. Helaas
:cry: , optie op de vlucht verloopt op 19 februari, extra loonstrookje moet worden opgestuurd of gefaxt (alsof er bij iedere Cubaan thuis een fax staat). Een boel extra geregel en extra kosten dus.

Inmiddels ben ik weer terug in Nederland en heb contact gezocht met zowel de IND als het Ministerie van Buitenlandse Zaken. Beide instanties hebben van de 3 maanden termijn nog nooit gehoord, het lijkt me dus een stukje ongeschreven regelgeving van de Nederlandse Ambassade in Havana.
De medewerkster van de IND complimenteerde me zelfs met het keurig op tijd aanvragen en die van het mibuza raadde me aan in een e-mail om opheldering te vragen, hetgeen ik zeker zal overwegen.

Dus om teleurstelling te voorkomen raad ik je aan om zo spoedig mogelijk te informeren bij de Nederlandse Ambassade over deze "3 maanden" termijn.

Ik wens jou en je vriendin veel succes bij de aanvraag en hoop dat het visum spoedig verleend zal worden.

#79157 door jethro
03 feb 2009, 00:08
@Paliducho

dat hoop ik niet, de cubaanse autoriteiten hebben al minimaal 1 maand nodig voor het maken van een carta blanca

via mijn werkgever kan ik wel eerder mijn loonstrook van feb. krijgen

3mnd. regel is absurd,21 juni - 3 mnd= 21 maart aanvraag.. 30 maart aanvraag carta blanca+ 1 mnd= begin mei is heel kort dag voor 21 juni.

#79173 door Paliducho
03 feb 2009, 21:13
@ Jethro

Uitslag over het al dan niet verstrekken van het visum komt tussen twee en drie weken na de aanvraag, reken in jouw geval dus maar op half april. In sommige gevallen kan de IND nader onderzoek nodig achten en dan kan de aanvraag zelfs drie maanden duren. Het visum moet je vriendin persoonlijk afhalen in Havana (dus opnieuw een busreis nodig). Voor het aanvragen van de PVE heeft ze de Carta de Invitación en het paspoort met visum nodig. Deze aanvraag kan dus niet gestart worden voordat het visum verleend is.
In het gunstige geval hebben onze novias dus ongeveer twee maanden de tijd om hun PVE te regelen. Over de benodigde tijd voor het verkrijgen van de PVE kan ik weinig zeggen. Mijn vriendin had haar (eerste) paspoort binnen en week of twee geregeld (Holguin). De Carta de Invitación was er in drie weken, maar daar zaten de Kerstdagen tussen. E.e.a. kan dus wel snel.

Laat in ieder geval even weten wat voor informatie de ambassade in Havana jou geeft, ik denk dat het ook voor anderen interessant kan zijn.

#79175 door morenita
03 feb 2009, 21:39
Visum is na een dag al gereed, dus ze kan in Havanna blijven om het de volgende dag op te halen, op vrijdag worden geen visum uitgereikt, ervaring van mijn man.

Mijn man is in juni gekomen en had in februari al zijn visum kunnen regelen, tegen hem hadden ze ook gezegd dat hij te vroeg was, maar hebben hem uiteindelijk toch geholpen omdat hij van ver kwam.

PVE is meestal binnen drie weken al rond, ze heeft sowieso het visum nodig om PVE te kunnen ophalen, maar ze kan bij wijze van spreken met haar PVE beginnen voordat ze aan de Ned visum begint, enig minpuntje is at als ze geen visum krijg ze wel met de kosten van de PVE zit, maar carta de invitacion is een jaar geldig. Het is net wat jullie het beste uitkomt. Ik ben in de buurt als jullie nog vragen hebben. Succes verder.

#79177 door Paliducho
03 feb 2009, 22:32
Visum is na een dag al gereed, dus ze kan in Havanna blijven om het de volgende dag op te halen, op vrijdag worden geen visum uitgereikt, ervaring van mijn man.

Mij is aan het loket duidelijk verteld dat het twee tot drie weken duurt voordat het visum klaar is... Misschien dat de reden van de visumaanvraag bepalend is? In ons geval 'toerisme'.
Ook hiernaar informeren bij de ambassade lijkt me dus nuttig. Bedankt voor de tip!

Mijn man is in juni gekomen en had in februari al zijn visum kunnen regelen, tegen hem hadden ze ook gezegd dat hij te vroeg was, maar hebben hem uiteindelijk toch geholpen omdat hij van ver kwam.

In ons geval was de dame aan het loket niet te vermurwen ondanks vriendelijk en herhaald verzoek van mijn kant. Holguin lijkt me ver genoeg. Het is dus kennelijk maar net welke medewerker (m/v) je treft.

Voor de aanvraag van de PVE ben ik ook niet zo bang, de zaken gaan tot nu toe van Cubaanse kant redelijk vlot.
Ik denk dat ik er voor eind februari maar een telefoontje naar Cuba aan ga wagen. In ieder geval bedankt voor de tips en de steun die je aanbiedt Morenita!

#79179 door jethro
03 feb 2009, 23:01
mijn vriendin is al 3 maal eerder in nderland geweest bij haar zusje die hier al 12 jaar woont.
het verkrijgen van een visum voor nederland hoeft geen probleem te zijn, ze gaat 28 feb. naar havana, blijft 5 dagen(maandag aanvraag en vrijdag afhalen.)
intussen heb ik de loonstrookjes van januari tot maart meegegven aan kennisen die volgende week ook naar cuba gaan voor 2 week..
ik kon vanavond de ambassade niet bereiken "deze telefoon kan uitgeschakeld zijn" waarschijnlijk ligt het telefoon netwerk plat, omdat ik het zusje van mijn vriendin ook niet te pakken kan krijgen die op dit moment in cuba is