Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114624 door koelkast2000
19 mei 2019, 13:04
Beste Cubaforum-lezers,
Ik ben bezig mijn schoonmoeder uit Cuba over te laten halen voor de zwangerschap van mijn vrouw.
Begin juni heeft ze de afspraak staan, die ik voor haar online geregeld heb.

Hoe lang duurt het tegenwoordig, voordat ze het visum uitvaardigen?
Dus de tijd gerekend na de cita en het ophalen van het visum.

Alvast bedankt voor jullie ervaringen,
Koelie
#114629 door Prawo
20 mei 2019, 08:08
Binnen twee weken nadat uw schoonmoeder de visumaanvraag heeft ingediend moet er in principe zijn beslist, al kan die termijn tot 30 dagen worden verlengd als de ambassade (eigenlijk de RSO in Washington of misschien nu al de CSO in Den Haag) nader onderzoek wil doen.

Normaal gesproken moet een (schoon)moeder de bevalling van haar dochter in Nederland kunnen bijwonen.
Laat haar dit visum ruim op tijd aanvragen, het kan vanaf drie maanden voor de voorgenomen vertrekdatum zodat er bij een onverhoopte afwijzing nog voldoende tijd over blijft om door middel van een verzoek tot het treffen van een voorlopige voorziening alsnog het visum op tijd te krijgen. Mij is dat in ieder geval altijd gelukt, al kwam in een geval betrokken (het ging om de buitenlandse vader) pas één dag voor de bevalling aan omdat de uitspraak van de voorzieningenrechter op donderdag was de bevalling op maandag bleek te zijn.

Voorkom zo'n afwijzing door vanaf het begin af aan open kaart te spelen. Doe er een duidelijke brief bij dat het visum bedoeld is om je schoonmoeder de bevalling van haar dochter bij te laten wonen en haar vooraf en tijdens de kraamperiode te steunen. Bedenk dat het visum nooit voor meer dan 90 dagen zal worden afgegeven zodat hoe eerder schoonmoeder komt deste eerder zij weer zal moeten vertrekken. Reken er niet op dat het visum in Nederland zal worden verlengd.
Doe bij uw brief een zwangerschapsverklaring waaruit de vermoedelijke bevallingsdatum blijkt, een geboorteakte van uw partner (waaruit blijkt wie haar moeder is) en een kopie van het paspoort van uw partner.

Laat schoonmoeder in de brief ook vragen om een multiple entry visum (dus naast een duur van 90 dagen) en motiveer dat door aan te geven dat zij in de toekomst vaker wil komen om haar kleinkind te zien.