Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114142 door Kellymisael
03 aug 2018, 09:25
hallo,
ik weet dat dit onderwerp reeds meerdere keren is rondgegaan maar de meeste info gaat over Nederland en ik zou toch graag eens duidelijke antwoorden tips willen ontvangen voor Belgie.

Dus ik zou graag willen weten wat de beste optie is om mijn vriend naar Belgie te brengen?
Ik heb 2 opties overgehouden: Trouwen in Cuba, alles laten legaliseren in Belgie en hem naar hier brengen met gezinshereniging , VISum D vermoed ik?
of trouwen in Belgie, met toeristenvisum. maar heb begrepen dat 3 maand echt nipt kan zijn om het geregeld te krijgen. daarom dat we opteren voor de 1ste optie. trouwen in Cuba.
ik wil gewoon weten wat het meest kans op slagen heeft en dat het liefst ook niet te lang duurt hehe :)
Als ik trouw in CUba en terugkom naar Belgie vraag ik dan VISUM D aan? is er een kans op weigering,?
trouwen in Cuba kost blijkbaar 600 euro.....? ze hebben enkel mijn geboortecertificaat nodig en bewijs dat ik niet getrouwd ben, klopt dit, mijjn vriend is dit in Pinar del Rio gaan vragen.
dan moet ik het huwelijkcertificaat laten legaliseren in Cuba vermoed ik?

kan er mij hier iemand een uitgebreide stap voor uitleg voor geven a.u.b.? + prijzen.
Hij zegt da je enkel een week op voorhand een datum van reservatie dient door te geven en je dan kan trouwen en dat dit enkel in een gewone bureau is, handtekening en gedaan.... ?

ik zou het enorm apprecieren als hier iemand me kan helpen, specifiek voor Belgie :)
#114204 door Prawo
08 sep 2018, 09:36
Als je aan de voorwaarden voldoet dan zal je man wel zijn D-visum krijgen. Die procedure kan lang duren en er bestaat de mogelijkheid dat je wordt onderworpen aan de procedure voor een schijnhuwelijk. Die laatste procedure wordt ook vaak gevolgd door iemand die in België wil trouwen. In dat geval is de voorvraag: krijgt je verloofde wel een C-visum om te komen.
Je kunt ook van het begin af aan open kaart spelen en hem een Belgisch Schengenvisum laten aanvragen met het oog op jullie voorgenomen huwelijk.

Een andere en wellicht snellere manier is de volgende.
1. Trouw in Cuba.
2. Laat je dan man een Schengenvisum aanvragen voor een ander Schengenland, bijv. Nederland, om daar op huwelijksreis te gaan.. Het visum is dan gratis en moet worden afgegeven. In de praktijk doen niet alle ambassades dat even loyaal, maar voor Nederland is het visum desnoods af te dwingen. Mits de aanvraag 100% in orde is uiteraard.
3. Is je man eenmaal hier dan kunnen jullie na afloop van de huwelijksreis samen naar België om daar zijn verblijfsprocedure te starten. Hoe lang deze procedure ook zal duren: jullie zijn in ieder geval bij elkaar.
óf
4. Jullie blijven in Nederland (on een andere EU lidstaat) en doen de zogenaamde EU-route. Die heet ook wel Belgiëroute omdat veel Nederlanders met hun buitenlandse partner in België gaan wonen.
#114218 door Kellymisael
14 sep 2018, 10:36
hallo,

Reeds bedankt voor de info.
Wij zijn van plan te trouwen in CUba ( december ) dan Visum D aanvragen maar als er een snellere gemakkelijkere procedure bestaat, sta ik er ook zeker voor open.

Als hij een schengevisum aanvraagt voor Nederland, is dat dan een toeristenvisum of hoe zit dat juist in zijn werk? dan vermoed ik dat we allebei samen uit Cuba naar Nederland moeten vliegen?
Is dit niet illigaal naar Belgie komen dan? of gaat dat geen probleem zijn?
want ja dan komen we hier in Belgie en heeft hij niks van wettige papieren dat hij het land in mag......?
deze weg lijkt me wel interessant natuurlijk als het dan sneller gaat.
Ik weet echt niet hoe te beginnen :( .
#114224 door Prawo
15 sep 2018, 01:32
De juiste weg is dan:
-- je gaat als Belg op vakantie naar Nederland;
-- je (dan) echtgenoot vraagt een gratis zogenaamd faciliterend visum aan om jou op jouw vakantie te vergezellen.
Weliswaar moet Nederland de hoofdbestemming zijn, maar uiteraard mag België worden bezocht. Of en hoe daar een verblijfsaanvraag wordt ingediend mag je helemaal zelf weten. Daar is helemaal geen visum voor nodig, dat visum is er alleen om naar Europa te kunnen komen. Uiteraard kun jeals Belg ook de zogenaamde EU-route in Nederland doen (of als Nederlander in België).

Mocht je bij een en ander hulp willen dan mag je gerust contact met me opnemen.