Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114020 door Marco53
06 jun 2018, 10:57
Ik probeer dus een vriendin over te laten komen voor een vakantie maar die lijkt wel erg geïndoctrineerd te zijn in het systeem. Alles wat ik aandraag wordt als "niet waar" bestempeld en ik begrijp niet hoe het werkt. :cry:
Ik heb dacht ik genoeg tijd besteed aan research hoe een visum aangevraagd moet worden maar ze blijft volhouden dat een afspraak maken niet kan zonder dat het formulier, een controle lijst, is ingevuld waar alle aan te leveren document op staan.
Voor zover ik begrepen heb is dat de lijst die je samen met een ambassade persoon invult, na loopt, nadat je een afspraak gemaakt hebt.
Ik ben nu al weken in discussie met haar en word er mee beetje moe van dat er geen antwoord op mijn vragen komt.
Bijvoorbeeld wie haar gezegd heeft eerst een formulier te halen? Haar laatste antwoord was:
Ya te dije que la primera vez no se hace cita porque te atiende una persona en lo parte de afuera, te dan la planilla y no te dejan entrar ni para hacer una pregunta.
"I already told you that the first time you do not make an appointment because you receive a person from the outside, they give you the form and they do not let you in or ask a question. "
Ik ben er nog niet achter hoe je hier een plaatje bij voegd dus de foto van die Lista de Control kan ik niet bijvoegen.

Zijn de regels soms de laatste maand weer veranderd?
Bedankt voor elke input hier.
#114021 door JVLebbink
09 jun 2018, 16:06
Kijk hier is een pagina: Solicitar un visado Schengen para estancias de corta duración en Cuba

1) Je hebt wat formulieren nodig en die moet je invullen. Ik weet niet hoe je daar in Cuba aan komt maar ze staan op de website en zullen ook wel bij de ambassade op te halen zijn....binnen of buiten. (who cares)
2) Je maakt een afspraak voor de aanvraag van het visum.

Ik heb tot nu toe nooit problemen gehad met de NL overheid op welk gebied dan ook....als ik me maar aan de procedures hield. (Anderen zullen andere ervaringen hebben). In Cuba werkt het nogal wel eens anders en dat is wat Cubanen gewend zijn.

J
#114022 door HijodelMundo
09 jun 2018, 21:53
Zonder afspraak kom je niet binnen.

Dus eerst papiertje halen (zonder binnen te gaan zoals je vriendin in haar bericht schrijft). Dan invullen en een afspraak maken om de visum aan te vragen (binnen)
#114036 door Marco53
11 jun 2018, 22:26
HijodelMundo schreef:Zonder afspraak kom je niet binnen.

Dus eerst papiertje halen (zonder binnen te gaan zoals je vriendin in haar bericht schrijft). Dan invullen en een afspraak maken om de visum aan te vragen (binnen)

Dat bedoel ik dus; een afspraak maken en dan kun je samen met het iemand aldaar het formulier invullen. Als je tenminste alle papieren bij je hebt die op de website en het formulier staan. Dat is dus de procedure die ik overal tegen kwam in mijn research.
Ze is alleen erg eigenwijs en wil het op de Cubaanse wijze doen. Gewoon gaan en we zien wel . . . .
Het zou wel heel erg bizar zijn als ze je voor een formuliertje naar Havana laten komen.
#114037 door HijodelMundo
12 jun 2018, 07:47
Nee marco,

Je vriendin heeft gelijk (wen er maar aan...). Je maakt een afspraak als je klaar bent voor aanvraag. Dus op de ambassade dossier (ingevuld aanvraag formulier en alle stukken die ze verder verlangen voor de aanvraag) inleveren. Je kan niet naar binnen om samen de boel in te vullen.
Wellicht kunnen jullie samen de boel invullen. Je kan online gewoon zo'n aanvraag formulier aanvragen en dan onder het genot van een IMO gesprek gezamelijk punt voor punt invullen.

Zolas ik zeg, formulier is online te verkrijgen. Gewoon een beetje googlen op de nederlandse ambassade en je komt al snel hier: https://www.paisesbajosytu.nl/viajes-y-residencia/visado-para-los-paises-bajos/solicitar-un-visado-schengen-para-estancias-de-corta-duracion/cuba

Daar staat letterlijk:
"Entregue un formulario de solicitud de visado (PDF, 136 KB) totalmente rellenado y firmado. Deben rellenar también un formulario todas las personas que viajen con el documento de viaje de usted." - Volledig ingevuld en getekend.

Dus voor het formulier hoeft ze helemaal niet naar Habana.

Dus succes et je verdere 'research', dit was letterlijk 5 minuten werk!
#114043 door Pieterklu
13 jun 2018, 12:58
Niet vergeten om online afspraak vast te leggen via site ambassade. En als je de afspraak hebt, vooral op tijd zijn voor de afspraak!
#114049 door Marco53
14 jun 2018, 22:42
Beste HijodelMundo

U kunt dan wel zeggen dat mijn vriendin gelijk heeft maar het formulier waar u naar verwijst heeft ze niet meegekregen hoor. Deze pagina is vanuit NL niet toegankelijk via de website van de ambassade. Ook het googelen op de website zoals u zegt doet mij vragen op welke zoekterm dan wel.
Wat ze heeft meegekregen is iets lager op de door u aangewezen webpagina en dat document heet “ Lista de control – visita a familiares o amigos “. Toch iets anders als ik het download.
Ook irritant is dat die pagina de Nederlandse taal (knoppen onderin) niet ondersteunt, mijn Spaans niet noemenswaardig is en mijn vriendin geen internet toegang heeft. Slechts e-mail over de telefoon.

Mijn research, waar u zo cynisch over doet, de procedure voor een Schengenvisum, is grotendeels van de website van de IND: https://ind.nl/kort-verblijf/Paginas/va ... ezoek.aspx
Verder nog de pagina van de Nederlandse ambassade in Havana: https://www.nederlandwereldwijd.nl/land ... in-havanna
Tenslotte diverse sites zoals deze verzekerings site: https://www.reisverzekeringblog.nl/sche ... agen-tips/
Geen hiervan heeft het over zo’n formulier waar u naar verwijst,

Even terug naar die pagina van de ambassade. Daar staat onderin een knop voor Spaans en dan kom ik op Spaanse versie. Echter uw keuze van ‘viajes-y-residencia’ waar uw link naar verwijst is er niet. Wel de afzonderlijke keuzes ‘viajes’ en ‘residencia-y-trabajo’. Als ICTer en webbuilder kan ik alleen maar verklaren, dat het IP-adres gecontroleerd wordt en dat we hier in NL dus een heel andere view krijgen. <html class="no-js" xml:lang="es" lang="es" >
Wederom niet het formulier waar u naar verwijst.
Uiteindelijk een zeer vervelende situatie en blijf ik het kwalijk vinden dat mensen op deze manier worden gemanipuleerd.

In ieder geval bedankt voor de info en ik zal haar het formulier toesturen zodat ze het kan printen want wat ze nu heeft is dus waardeloos. Wellicht siert het u om een procedure te schrijven op dit forum met alle ins en outs voor het aanvragen van een Schengen visum, gezien vanuit de Havana situatie.

@pieterklu: De afspraak staat intussen voor 3 juli.

Imo werkt niet op haar telefoon trouwens.
#114051 door rickenbilly
15 jun 2018, 02:02
@ marco

je vriendin heeft ALIJD gelijk zoals alle Cubanen ALIJD gelijk hebben.

'Ze is alleen erg eigenwijs en wil het op de Cubaanse wijze doen. Gewoon gaan en we zien wel . . . . '

Voorts heeft Hijo denk ik wel wat beters te doen dan voor u een handleiding te schrijven. De Nederlandse overheid heeft een hele duidelijke en heldere website gemaakt om deze procedures te doorlopen. Enige voorwaarde is dat je moet kunnen lezen en over een internet verbinding kunt beschikken.

Heel simpel allemaal.

succes R.
#114055 door HijodelMundo
15 jun 2018, 09:28
Marco53 schreef:Beste HijodelMundo

...

Wellicht siert het u om een procedure te schrijven op dit forum met alle ins en outs voor het aanvragen van een Schengen visum, gezien vanuit de Havana situatie.
...

Wellicht. Maar ik ben het eens met Rickenbilly, ik heb wel wat anders te doen. Bovendien staat het forum vol van informatie en je hebt ook gewoon antwoord gekregen op je vragen.

Ik zou voorstellen dat als jij wel de tijd hebt, eenmaal de procedure doorlopen, dat je dat kan delen met het forum!

Fijne dag en succes verder
#114056 door Marco53
15 jun 2018, 12:21
@ rickenbilly:
Je hebt waarschijnlijk wel gelijk dat Cubanen altijd gelijk hebben,. Nadat ik haar gisteren erg laat het document van Hijo had toegestuurd krijg ik vandaag het bericht dat dit hetzelfde is als haar checklist. Ik geef het op!

Er staat trouwens op deze site, ik kon dat gisteren niet zo snel terug vinden en wilde geen ongecontroleerde uitspraken doen, een procedure: viewtopic.php?f=17&t=14755
Welliswaar van 2013 maar deze verschilt niet veel van wat ik in mijn "research" bij elkaar heb gevonden.

Als ik tijd kan vrijmaken omdat er toch niemand 2 maanden komt zal proberen die topic aan te passen, tenzij Amor? dat zelf moet doen.
Ik laat wel weten hoe de voortgang is tzt.
Groet - Marco
#114067 door Prawo
18 jun 2018, 01:00
Op mijn startpagina met links http://schengenvisum.eu staan links naar de online invulbare aanvraagformulieren in verschillende talen.
Er staat tevens een checklist (1e link van blok 2 in kolom 2). Wellicht bedoelt je vriendin die (naast het aanvraagformulier).

Op het Thailandblog staat een vrij uitgebreid dossier Schengenvisum dat ook voor visumaanvragers uit andere landen nuttige informatie bevat https://www.thailandblog.nl/dossier/dos ... isum-2017/