Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#113796 door LauravZ88
28 feb 2018, 11:40
Goedemorgen allemaal!

Met het risico dat ik het een keer teveel vraag: ik heb voor 13 maart een afspraak voor mijn vriend gemaakt bij de Nederlandse ambassade om zijn aanvraag voor een Schengenvisum in te dienen. Nu is het laatste wat we nog moeten regelen de reservering van het vliegticket (en de daarbij behorende verzekering). We willen proberen hem begin april al naar hier te halen en op die termijn wil KLM de reservering slechts drie dagen vasthouden. Op zich prima, we boeken waarschijnlijk toch een nieuwe vlucht als de aanvraag is goedgekeurd.
Nu vroeg ik me af: moet de reservering geldig zijn op het moment van indienen (dus dat ik reserveer op 11 maart, zodat hij op 13 maart nog geldig is)? Of kan ik nu al een vlucht reserveren en mijn vriend met een verlopen reservering op pad sturen 13 maart? Klinkt misschien gek, maar het laatste zou mijn voorkeur hebben, zodat het maar geregeld is, hij alles deze week kan uitprinten enz.

En dan nog een tweede vraag: is het noodzakelijk een brief aan hem mee te geven voor de ambassade, met mijn uitnodiging? Ik zie het op de officiële websites nergens terugkomen, maar af en toe wel opduiken op een forum. Zo ja, wat moet ik er dan inzetten?

Bij voorbaat dank voor jullie hulp.

Hartelijks,
Laura
#113799 door Pieterklu
28 feb 2018, 21:33
Ik zou het eerste doen. Zorgen dat je een reservering hebt op het moment van indienen. Als dat niet voldoende is voor de ambassade - je kunt je vriend ook even laten bellen - kun je nog altijd boeken. Je krijgt dan een ticket die in elk geval volstaat voor de ambassade.

Zeker als het de eerste keer is dat je vriend een visum vraagt, is er toch een risico dat de aanvraag afgewezen wordt. Ik adviseer je om een begeleidende brief bij te voegen met een toelichting hoe en waar je elkaar hebt leren kennen, hoe vaak jullie elkaar hebben ontmoet en hoe serieus het allemaal is. Geef daar ook in aan waarom er geen gevaar is voor onrechtmatige vestiging in NL na afloop visum.

Een dergelijke brief is geen garantie voor succes, maar toont zeker aan dat je/jullie serieus zijn en de visumaanvraag op waarde schatten.

Gr en succes
#113800 door lacongolia
28 feb 2018, 23:16
Het maakt echt niks uit of de ticketreservering niet meer geldt op het moment van de aanvraag. Zolang er een ticketreservering is. De ambassade weet dat een dergelijke reservering meestal een paar dagen geldig blijft en dat men documenten een aantal weken van tevoren naar Cuba stuurt. Bovendien is dat geen geldige afwijzingsgrond voor een visumaanvraag, zeker als aan alle voorwaarden is voldaan (vestigingsgevaar is weerlegd, garantstelling etc.). Bovendien heeft de ambassade 15 dagen de tijd om te beslissen en dan is die optie/reservering allang niet meer geldig. Mijn vriend heeft in december 2016 een aanvraag gedaan voor een Schengenvisum met een ticketoptie die al 1,5 week niet geldig was. Hij kreeg binnen 5 dagen zijn visum voor 30 dagen.

Ik zou een begeleidende brief erbij doen en daarin jullie relatie uitleggen en jouw en zijn persoonlijke situatie en in de brief verwijzen naar de bijlagen (bijlage 1, bijlage 2 etc.). Mijn vriend heeft toevallig de 15e een afspraak bij de ambassade!

Veel succes, ik hoop dat hij snel naar Nederland mag.
#113806 door LauravZ88
04 maart 2018, 12:23
Dag Pieterklu en Lacongolia,

Dankjulliewel voor jullie snelle en slimme reacties. Ik ga de begeleidende brief schrijven en, voor de zekerheid, reserveren op de 11e. Ik hoop dat het lukt. Spannend..

Met zonnige groet,
Laura
#113844 door christel1992
20 maart 2018, 13:58
LauravZ88 schreef:Dag Pieterklu en Lacongolia,

Dankjulliewel voor jullie snelle en slimme reacties. Ik ga de begeleidende brief schrijven en, voor de zekerheid, reserveren op de 11e. Ik hoop dat het lukt. Spannend..

Met zonnige groet,
Laura

Ik ben benieuwd hoe het is afgelopen! Plaats je een update zodra je meer weet? Ikzelf ben op het moment alles aan het verzamelen voor de aanvraag. Was dit je eerste aanvraag? Zou graag in contact willen komen op tips uit te wisselen!