Waar boek ik wat, wat kost het, beschikbaarheid en ervaringen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#92136 door Sandro72
26 nov 2010, 20:21
ik werd ook een keer, :oops: meerdere keren aangehouden, maar was het zat, en begon ze uit te lachen, over hun gedrag van gestapo, ik kon geen spaans en nog steeds niet ben wel ver gevorderd nu maar kan niet zeggen dat ik spaans kan. na het uitlachen werd de boete verdubbeld en ging meer lachen om hun gedrag, dat moment was goud waard maar had er later spijt van, werd om de haverklap aangehouden, en bekeurd voor grappige overtreddingen, maar met me verloofde toen nooit probs gehad, alleen ff kijken naar haar ID, daarna alles ok.

#92142 door HijodelMundo
26 nov 2010, 23:45
Elisabeth,

Ik ben het met je een sdat er geen verschil zou moeten zijn of het nou een cubaanse vrouw met "Yuma" is of cubaanse man met "Yuma".
De realiteit is echter dat de cubaanse vrouwen met buitenlanders veel meer lastig gevallen worden op grond van vermoedelijke "jinetra" dan cubaanse mannen met buitenlanders...

Oneerlijk maar wel wat ik meerdere malen heb kunnen aanschouwen

Hijo

#92144 door Jogo
27 nov 2010, 09:47
Zou het een idee zijn mijn vraag betreffende het rondreizen met een Cubaanse vriendin voor te leggen bij het Cubaanse consulaat in Rotterdam?

Wordt er bedoeld met de term Yuma?

Fijn weekend allemaal.

Jos

#92149 door Eddy77
27 nov 2010, 13:46
Hijo,

Pedro Juan Gutierrez heeft een mooi verhaal waarin hij opgepakt wordt, voor jinterismo, maar daarin maakt hij ook wel erg bont, hihi.

Ik ben het eens met Hijo over verschil in behandeling. Vergelijk bv de salon rojo (bij hotel capri) maar eens met de 1830, de eerste is een luxe disco tegenover het hotel nacional en zit vol met jineteras en vooral italianen, met een hele reeks politieauto's buiten (tenzij de hijos van mama en papa binnen zijn dan nemen andere elementen de beveiliging over en komen de policias orientales niet van pas).
De 1830 is een openluchtdisco aan de malecon met live salsa muziek. Vol met jineteros en westerse vrouwen, er wordt veel gedanst, maar er gebeuren ook andere dingen. Nog nooit een politieauto gezien daar.

Het verschil heeft denk ik iets te maken met machismo, dus mannen met yumas is prima (het zijn jullie vrouwen!), maar van onze vrouwen blijf je af!
En daarnaast waarschijnlijk met het idee dat jineteros er meer zelf voor kiezen, jineteras vaker chulos hebben enzo.

Jos,
Een yuma is eigenlijk een amerikaan, maar wordt nu gebruikt voor alle (westerse) niet cubanen. En el yuma kan ook het buitenland betekenen, ir para el yuma, naar het buitenland gaan.

Het consulaat vragen, ik ben wel benieuwd wat tegenwoordig de officiele lijn is, maar ik denk dat de meesten zullen zeggen, zoek de problemen niet op door zelf naar de instanties te lopen. Anderen hebben meer ervaring met het consulaat...
Laatst bijgewerkt door Eddy77 op 27 nov 2010, 14:06, in totaal 1 keer bewerkt.

#92150 door Eddy77
27 nov 2010, 13:52
Elisabeth schreef:

En wat voor invloed de presidente van de CDR, pakweg van Chicharrones, Santiago de Cuba, zou kunnen uitoefenen op een politieagent in Havanna vind ik nogal raadselachtig.

De CDR, buurt, werkgever kan problemen geven in je eigen omgeving, dus niet als je op reis bent in habana, maar daarna. Dat bedoelde ik.

#92151 door Eddy77
27 nov 2010, 13:56
Robert schreef:
Ook was het altijd zo dat je als Cubaan niet zomaar overal naar toe kan reizen in Cuba als je daar geen functionele of familie reden voor hebt, kortom als je niet voor werk of familiebezoek reist of toestemming hebt in een ander deel van Cuba op vakantie te gaan hoor je niet in een ander deel van Cuba te zijn.

Die mening deel ik totaal niet.

Het klopt wel wat Elisabeth zegt, er is een wet (of maatregel van bestuur, ik ken de juridische details niet) die bepaalt dat je je niet zomaar in habana mag ophouden als je niet ingeschreven staat in het bevolkingsregister, als je niet voor werk, studie of familiebezoek daar bent. En dat moet je van tevoren aanvragen. En er worden ook regelmatig mensen op de trein naar de oriente gezet. De discussie over dit thema is al eens gevoerd.

#92159 door Robert
27 nov 2010, 17:01
Die quote was van QueLinda.
En dat van Havana is volgens mij pas iets van na 2000, of daaromtrent (in ieder geval werd het omstreeks die tijd veel strenger).
En ja ik weet het sommigen zien bij Cuba alleen Havana, voor mij is Cuba veel meer.

#92175 door Elisabeth
28 nov 2010, 15:06
Ik had ook iets in die trant geschreven Robert en de periode waar ik het over had lag zo in de jaren 1997-1999, dus juist voor 2000. Over na 2000 kan ik niets zinnigs zeggen omdat wij toen al getrouwd waren.

Maar het was voor het jaar 2000 wel degelijk zo dat een Santiaguero en wie dan ook buiten het Havanna zich niet in Havanne mocht ophouden zonder daarvoor een geldige reden te hebben, het liefst onderbouwd door een officieele opdracht van de werkgever.

#92291 door Jogo
04 dec 2010, 20:19
Afgelopen maandag toch maar eens per email mijn licht opgestoken bij het Cubaans Consulaat in Rotterdam.

Al heel snel kreeg ik bericht terug met de mededeling of ik het bericht opnieuw wilde schrijven ditmaal in het Engels of in het Spaans. Oeps daar had ik even niet aan gedacht. :oops: :oops:

Dit uiteraard direct gedaan. Echter, tot op de dag van vandaag geen enkel bericht terug mogen ontvangen.

Tja...?? Zijn er meer mensen met (een dergelijke) ervaring met het consulaat?

Fijn weekend allemaal.

#92296 door quesosino
05 dec 2010, 15:33
Ongeveer drie jaar geleden ook eens geprobeerd via e-mail. Keurig netjes in het Spaans een paar vragen gesteld.
Ik heb nooit antwoord van ze gekregen.
Misschien dat ze nu wel reageren, hoewel.... :?:

#93054 door Jogo
22 jan 2011, 15:44
Enige tijd geleden heb ik dit topic hier opgestart. Als eerste bedankt voor alle reacties. Inmiddels ben ik net terug van Cuba voor een bezoek aan mijn vriendin aldaar. Zij sprak ook over dat we e.e.a. moesten laten legaliseren om samen naar het strand of waar dan ook heen te kunnen. Dus wij afgelopen week naar de kantoor van de immigratie dienst in Banes. Daar bleek dat er geen enkel probleem is voor een Cubaan om met een buitenlander om te gaan en geen papier of iets dergelijks nodig is. Wel als ik hij haar thuis zou zijn blijven slapen. Ook het inchecken in het hotel (resort) was geen enkel probleem. We hebben samen 7 fantastische dagen gehad en helaas zit ik nu weer hier in NL. Mezelf af te vragen of, nu Raoul een en ander wil veranderen, het niet mogelijk zou zijn om samen een casa Particular te beginnen. De staat wil een groot aantal bedrijfstakken vrijgeven om voor jezelf in te kunnen beginnen en vanaf april willen zo ook meer open gaan staan voor buitenlandse investeerders...

#93064 door Eddy77
22 jan 2011, 22:14
Waar kan men dat laatste terugvinden, dat er openingen komen naar buitenlandse investeringen? Dit is samen met het monopolie op het gebied van import en export 1 van de belangrijkste dingen waar niks aan lijkt te gebeuren.
#93073 door Jogo
23 jan 2011, 22:09
@ Eddy77

Het heeft even geduurd moest even zoeken waar ik het ook al weer gelezen had. Maar hier is het artikel dan. http://www.express.be/business/nl/econo ... 138119.htm

Het Cubaanse IJzeren Gordijn valt
Het gerenommeerde Amerikaanse tijdschrift Foreign Policy maakte een lijst van 5 zaken die zowat iedereen aanbelangen en die in 2011 wel eens waarheid zouden kunnen worden. Als nummer 4 wordt de val van het Cubaanse IJzeren Gordijn genoemd.

Einde Castro-dynastie
In april zal de Cubaanse Communistische Partij van Raùl Castro een 32-bladzijden tellend document goedkeuren waarin de richtlijnen voor de nieuwe economische politiek van het eiland worden gedetailleerd. Castro heeft al aangekondigd dat in het ambtenarenkorps gesnoeid zal worden, dat bepaalde beroepen in aanmerking komen voor een zelfstandigenstatuut en dat de landbouwsector zal worden hervormd.. Ook zal het land zich openstellen voor buitenlands kapitaal. De kans bestaat, schrijft Foreign Policy, dat deze maatregelen tevens het einde van de Castro-dynastie inluiden.

#93077 door Eddy77
24 jan 2011, 01:00
hmm, volgens mij worden er alleen openingen geboden naar investeringen in golfbanen en dat soort speeltjes (daarover is ook hier op het forum gerapporteerd, ik geloof door KeesvanK) en blijft het verder bij het oude, dus dat je een joint venture moet aangaan, waarbij de cubanen de meerderheid behouden, maar ik zal die foreign policy artikel eens opzoeken.

#93078 door Eddy77
24 jan 2011, 01:11
Heb dat artikel even opgezocht, http://www.foreignpolicy.com/articles/2 ... ?page=full, en er wordt aangegeven dat de cubaanse overheid op zoek gaat naar buitenlands kapitaal en dat brazilie, china en venezuela interesse hebben getoond. Dus volgens mij geen liberalisering op dat vlak.
Verder volop speculaties "And after decades of being entirely dependent on the state for jobs (as well as nearly everything else, including food, education, and health care), Cubans may not make the transition to market-based thinking entirely seamlessly. Indeed, it's easy to imagine that they will respond to government layoffs not with entrepreneurial verve but with angry protests."

Als je cuba een beetje kent, weet je dat er volop een entrepreneurial geest heerst, want anders lijdt je een zeer moeilijk bestaan. Dat het daarbij gaat om ritselen, regelen of gewoon op een ingenieuze wijze jatten van de staat, is een ander verhaal. Dit soort enterpreneurship zorgt niet voor meer productie, maar herverdeelt alleen. Maar dat is een volledig andere analyse. En dat cubanen nou niet staan te springen om te gaan protesteren, lijkt me ook bekend. Dan kun je de negocios die je in jaren hebt opgebouwd in een keer kwijt raken. Dit soort figuren weten echt niet waar ze over praten. Waar velen bang voor zijn is dat de criminaliteit scherp zal toenemen, niet dat iedereen zich plots zal aansluiten bij de damas de blanco.
Laatst bijgewerkt door Eddy77 op 24 jan 2011, 01:15, in totaal 1 keer bewerkt.

#93086 door Elisabeth
24 jan 2011, 10:40
Noord-amerikanen hebben nog nooit wat begrepen van Cuba. Ze denken te veel in hun eigen normen en waarden.

Zo lang er niet in Granma met koeieletters staat dat het hele systeem op de helling gaat geloof ik niets van al deze buitenlandse persberichten. Het is zelfs verspilling van je tijd om ze te lezen. Hooguit de Spanjaarden zijn soms wat beter geïnformeerd omdat ze ten eerste de taal en ten tweede de mentaliteit van de Cubaan wat beter begrijpen.

In die zin is ook jouw analyse interessanter, Eddie. Jij hebt begrepen dat het Cubaanse volk zelf al lang een schaduw-maatschappij heeft georganiseerd. Gedeeltelijk voor een - overigens onrechtvaardige - herverdeling van goederen en gedeeltelijk toch ook wel om meerwaarde te genereren. Tenslotte is dienstverlening ook een economische factor.

Volgens mij is deze functionerende schaduw-maatschappij ook de reden dat het regiem nog altijd aan de macht is.
#108437 door T85
10 sep 2014, 22:11
Hallo iemand nog tips van hotels in Havana die niet te moeilijk doen lees portiers die makkelijk om te kopen zijn als ik een Cubaanse wil meenemen voor de nacht. Ook zoek ik nog een hotel in Varadero waar ik samen met een Cubaanse een paar nachten kan en mag verblijven iemand nog tips???
#108440 door HijodelMundo
10 sep 2014, 22:37
T85,

Ik kan wat dat betreft een paar hotels in het bijzonder aanbevelen: Allemaal... Tarieven varieren per hotel, tijdstip van de dag dat de persoon naar binnen geloodst moet worden en de kop van de aanvrager van de dienst.

Hijo