Wie vliegt waar en wanneer? Posten alleen met datum, vertrek en aankomsthaven en prijs in header.

Moderator: FORUMBEHEERDER

#101308 door mambize
02 nov 2012, 08:35
Blijkbaar heeft Jetairfly terug via het boeken op internet ervoor gezorgd dat je een reis -en bijstandsverzekering MOET aanvinken vooraleer verder te kunnen gaan en om daadwerkelijk te kunnen boeken en betalen.
Als je die wel aanvinkt, moet je dan nog eens aanvinken dat je gedomicilieerd bent in één van de lidstaten van de EU of Zwitserland.

Dit is namelijk verplicht voor het reizen naar Cuba. MAAR ik heb problemen omdat dit
1. NIET VERPLICHT is om BIJ HEN die verzekering af te sluiten.
2. CUBANEN die willen reizen ZIJN DIT NIET VERPLICHT, daar zij genieten van de Cubaanse wetgeving en van de Cubaanse gezondheidszorg.

Ik heb hen al gevraagd om dit er uit te laten.
Joop, als ik me goed herinner, heb jij dat in het verleden ok al eens tegengekomen en laten oplossen.

Ik heb Jetair al een email verstuurd, ik wacht op de reactie.

#101309 door klaassen
02 nov 2012, 10:27
Een Cubaan is het ook verplicht

Om een reis verzekering te hebben

Zelf bij aan vraag kort veblijf

Moet de oom verzekering er bij zijn

Klaassen

#101310 door mambize
02 nov 2012, 10:39
Een Cubaan die terug gaat naar zijn land Cuba moet volgens mij helemaal geen reisverzekering hier in België, Nederland (Europa) afsluiten om gedekt te zijn in Cuba. Hij geniet zowieso van de Cubaanse zorgwetgeving daar in Cuba.

Trouwens het is een enkele ticket naar Cuba.... Ik spreek niet over een ticket van Cuba naar hier.

Dit zijn trouwens de dekkingen:
Medische bijstand:
* Terugbetaling van de medische kosten tot € 100.000 (Europa) - tot € 1.000.000 (Wereld)
==> kan ik begrijpen, maar de medische kosten in Cuba voor de Cubaan is gratis.
* Repatriëring na ziekte, ongeval of overlijden (uzelf of medereiziger)
==>repatriering?? Hij/zij is al in Cuba
* Repatriëring na ziekte, ongeval of hospitalisatie van een naaste (in België geleven)
==>idem
Bagage:
* Diefstal van bagage met geweld, tot € 1.250
* Diefstal, schade, bagage niet aangekomen door vervoerbedrijf + huur sportmateriaal indien
beschadigd door vervoerbedrijf of indien diefstal met geweld, tot € 1.250
* Aankoop eerste benodigdheden bij vertraging van bagage van meer dan 12 uur, tot € 250
==> is zowieso verzekerd
Bijstand aan de woning:
* Repatriëring ten gevolge van belangrijke schade aan uw woning, onbeperkte garantie
==> hij/zij heeft hier geen woning in Europa

#101311 door Joop_Siroop
02 nov 2012, 10:52
Afbeelding

Ik heb even gebeld en men zegt dat het een fout is waar aan gewerkt wordt.
Zou binnen een half uur zijn opgelost.
Laatst bijgewerkt door Joop_Siroop op 02 nov 2012, 11:53, in totaal 1 keer bewerkt.

#101312 door mambize
02 nov 2012, 10:53
inderdaad Joop. Dat is het juist.

#101313 door Robert
02 nov 2012, 10:58
Een Cubaan die terug gaat naar zijn land Cuba moet volgens mij helemaal geen reisverzekering hier in België, Nederland (Europa) afsluiten om gedekt te zijn in Cuba. Hij geniet zowieso van de Cubaanse zorgwetgeving daar in Cuba.

Cubanen met PRE zijn in Cuba NIET gedekt en MOETEN VERPLICHT voor Cuba een ziektekostenverzekering hebben dan wel afsluiten, idem voor Cubanen met emigrante status.
Maar velen van ons hebben al een doorlopende reisverzekering dus een verplichte extra reisverzekering is raar.

#101314 door mambize
02 nov 2012, 11:02
Tja,

De Cubaan die in mijn situatie teruggaat heeft ook GEEN PRE en is ook geen emigrante.
Dus: geen verzekering verplicht!!

Ten tweede wil en moet ik altijd de keuze hebben bij wie ik een verzekering afsluit. Hier VERPLICHT Jetairfly dit bij hen te nemen. Ik kan geen "neen" aanvinken.

Vervolgens indien men het wel aanvinkt, is er geen optie om te kiezen voor domiciering buiten EU en Zwitserland....

#101315 door mambize
02 nov 2012, 11:18
Robert,

voor ons (Belgen, Nederlanders, Cubanen met PRE :wink: ) is normaal gezien de doorlopende reisverzekering niet geldig als ze niet behoren tot dezen: (wet sedert 1 maart 2010 ivm de verplichte reisverzekering)
Belgium
ELVIA-BRUSELAS
EUROP ASSISTANCE
EUROCROSS
INTER ASSISTANCE
MONDIAL ASSISTANCE

Holland
ANWB
ELVIA ASSISTANCE
EUROCROSS
OHRA
SAS ALARM SERVICE
SOS INTERNACIONAL

Cuba erkend andere verzekeringen eigenlijk niet. Maar aan de andere kant heb ik nog nooit de vraag gehad in Cuba om mijn verzekeringsdocumenten te tonen....

#101316 door Robert
02 nov 2012, 12:59
Dat laatste gaat volgens mij om de ziektekosten verzekering en niet om de voor Cuba niet verplichte reiskosten verzekering.
(Hoewel dat natuurlijk wel enigszins door elkaar loopt. En misschien in België meer dan hier, maar dat weet ik dan weer niet.)

#101317 door HijodelMundo
02 nov 2012, 15:07
klaassen schreef:Een Cubaan is het ook verplicht

Om een reis verzekering te hebben

Zelf bij aan vraag kort veblijf

Moet de oom verzekering er bij zijn

Klaassen

Onze Huis dichter

Wat moeten we zon der hem

Deze web site: http://www.spatiegebruik.nl/

Iets voor u?

Hijo

#101325 door klaassen
03 nov 2012, 02:31
De huis dichter zal het antwoordt geven

Hoop dat dit voldoende is

Zelf bij aankomst schiphol. Is de kans op controlle

Havanna, 01 januari 2012

*Sinds 1 juni 2004 geldt een minimumdekking van € 30.000,- voor repatriëring om medische redenen, dringende medische zorg of spoedbehandeling in een ziekenhuis. De verzekering dient geldig te zijn in het hele Schengengebied en moet de hele verblijfsduur bestrijken. Een en ander dient duidelijk in de polis naar voren te komen.

Bron Ambassade Havanna

Zonder verzekering Geen kort verblijf Visum

Controlle al op de ambassade bij af geefte visum ambassade Havanna

Klaassen

#101327 door stefano
03 nov 2012, 03:28
ivm verzekering bij reis naar Cuba voor Belgen, Nederlanders, en OOK Cubanen met residentie in BE / NL: die moet je inderdaad hebben, maar in vele gevallen volstaat de wettelijke verzekering waaronder je sowieso valt (zie lijstje in een van de berichten hierboven)

Cubanen die op bezoek komen naar BE/NL: moeten een verzekering afsluiten voor hun verblijf in BE/NL (anders krijgen ze geen visum) .. Dat kan bij bvb. Asistur in Cuba en kost ongeveer een 3 CUC per dag

Ivm Jetair: een jaar of twee terug had ik hetzelfde probleem bij boeken via website: dan maar zelf naar een kantoor van Jetair gegaan en kon dan probleemloos boeken zonder die verzekering. Sindsdien heb ik dat probleem niet meer gemerkt bij boeken via internet. Het is goed mogelijk dat dit enkel een trukje is om wat meer geld in kas te krijgen ... het is alleszins niet verplicht om die verzekering bij hen er bij te nemen volgens mij.

#101331 door klaassen
03 nov 2012, 12:19
In Cuba kun je geen reis verzekering afsluiten

De reden is Cuba betaald niet

En laat andere landen met de kosten zitten

Iemand die het systeem kent weet genoeg

Klaassen

#101332 door mambize
03 nov 2012, 13:54
Klaassen,

Versta niet veel van Nederlands jou...

In Cuba kan je wel degelijk, als je het systeem kent, wel verzekeringen afsluiten als Cubaan. Zoals Stefano al vermeldde bij Asistur. (http://www.asistur.cu/) Maar dat terloops..

Dat berichtje dat jij plaatste gaat over de wet van 1 januari 2012 voor de Cubanen die vanuit DAAR(: Cuba) naar HIER(:Europa) gaan. IK, zoals ik het al heb vermeld, heb het over van HIER naar DAAR.

#101333 door klaassen
03 nov 2012, 15:24
Dan is het toch ook geen probleem

Zeker als je een Cubaans paspoort hebt

Ik schrijf toch normaal Nederlands

Nog Iets

Een Cubaanse verzekering wil hier in Nederland of Europa niemand iets mee te maken hebben

Want je ziet nooit je geld

Klaassen

#101368 door mambize
05 nov 2012, 16:13
vandaag standaard antwoord gekregen:
wij hebben uw bericht goed ontvangen.

Indien u problemen ondervindt bij het online reserveren op de website http://www.jetairfly.com dan kunt u ook via het Customer Service Center Jetairfly.com contacteren via het nummer +32 (0) 70 22 00 00, op maandag tot vrijdag van 9u tot 19u en op zaterdag van 9u tot 17u30, zon- en feestdagen gesloten.

Daarnaast kunt u bij een Jetaircenter of een reisagent bij u in de buurt een reservering maken.

Hieronder vindt u enkele praktische tips om geen technische problemen te ervaren bij het maken van een online prijsberekening:
- ga rechtstreeks naar http://www.jetairfly.com , ga niet via uw favorieten ;
- klik in de bovenbalk van uw scherm op de knop ‘vernieuwen’ (refresh) of druk gelijktijdig op de knoppen Ctrl + F5 ;
- zet uw virusscanner en firewall tijdelijk uit ;
- schakel ook de pop-upkillers uit ;
- verwijder de cookies.

Met vriendelijke groeten

Ik zal eens gaan bellen...