Wat heb ik nu weer meegemaakt...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#54125 door Harjan Bos*
04 apr 2006, 17:15
Havana maart 2006 - enkele ervaringen

Eind maart 2006 was ik weer eens in Havana, helaas slechts voor een week, maar zoals altijd was het GOED. Wat me opviel in vergelijking met mijn bezoek in het najaar van 2004 is het volgende.

- Er is veel meer politie op straat. Zo bevonden zich nu op elke hoek van de Avenida de Italia (Galiano) niet één, maar zelfs meerdere poltieagenten. Zal te maken hebben met de gewelddadige berovingen van ongeveer een half jaar geleden. Verder viel het me op dat er bijna geen jineteras en jineteros meer rondlopen in het centrum van Havana. Ben nog nooit zo weinig aangesproken door Cubanen die je wat willen verkopen. Er heerst op dit moment veel angst onder de Cubanen.

- Verder lijkt er weinig veranderd, zoals er al vijftig jaar lang weinig veranderd is op Cuba... De golven slaan nog steeds huizenhoog over de Malecon en ook de baai van Havana is er nog. Mooi om de vrachtschepen te zien binnenvaren die allerlei mooie dingen brengen voor onze geliefde Cubanen. ¡Candela! Verder zag ik een nieuw cultureel centrum in San Rafael met onder andere een platenzaak, maar zoals altijd was het assortiment zeer magertjes en heeft het personeel maar weinig kennis van zaken... Voor Cubaanse muziek kun je beter terecht in de Nederlandse platenzaken of op het web dan in Cuba zelf, dat is altijd al zo geweest... Alleen voor de meest recente releases moet je misschien in Cuba zelf zijn. Zoals de cd 'Credenciales' van Sur Caribe die ik heb gekocht in de winkel van EGREM (de Cubaanse platenmaatschappij) nadat ie net uit was.

- Zag Pupy y Los Que Son Son in het Casa de la Musica (Galiano) en ze speelden een erg strakke en erg goede set. Jammer alleen dat de zaal maar voor een kwart gevuld was en alleen maar met toeristen. Heb dat wel anders meegemaakt. De Cubanen die er wel waren, waren er samen met hun buitenlandse partner. Jineteras en jineteros waren zo goed als afwezig. Met andere woorden: het Casa de la Musica is er alleen voor de toeristen en niet voor de Cubanen, en dat is erg jammer. No hay fiesta cuando no hay Cubanos, si es verdad.... Het was echter goed om te horen dat Pupy en Los Van Van op zaterdag 1 april een concert gaven op het Plein van de Revolutie, gratis toegankelijk voor de Cubanen. Jammer alleen dat ik de vrijdag daarvoor weer terugvloog naar Nederland. Was liever daar geweest dan in het Casa de la Musica.

- Was nog twee dagen in Viñales en ook daar is er maar weinig veranderd. De mogotes en de palmbomen zijn er nog steeds en de mensen zijn nog net zo tranquilo als vroeger. Er is een nieuwe uitgaansgelegenheid: het Centro Cultural Polo Montañez, vernoemd naar de enkele jaren geleden veel te vroeg gestorven Cubaanse muzikant Polo Montañez.

- Wat ook niet veranderd is: the Cuban spirit. Het blijft een feest om de Cubanen te ontmoeten. Zelfs al is de controle nu mogelijk groter, de Cubanen blijven onverminderd vrolijk, cariñoso en gastvrij. De belangrijkste reden om toch altijd weer terug te gaan.

#54129 door michiel
04 apr 2006, 17:50
mooi Harjan, die gratis concerten zijn er met de regelmaat van de klok...zo moet Manu Chao (1 van mijn favoriete bandjes) er begin maart zijn geweest voor een concert op de Malecon hoorde ik van mijn grote vriend Manuel...iemand hier daar iets van gehoord of gezien?

Heb je in een casa gezeten Harjan (neem aan van wel)...hoe was in Bar Monserrate?

#54132 door Cuba-Junky*
04 apr 2006, 18:06
Er is iemand op de Lonely Planet Throntree die uitgebreid verslag heeft gedaan van het optreden van Manu Chao ...

Leuk kort verslag Harjan, dat zien we graag :)

#54133 door André
04 apr 2006, 18:17
de Cubanen blijven onverminderd vrolijk, cariñoso en gastvrij. De belangrijkste reden om toch altijd weer terug te gaan.

Blijft m.i. inderdaad één van de sterkste punten.

#54137 door Harjan Bos*
04 apr 2006, 18:29
michiel schreef:hoe was in Bar Monserrate?

Goed, maar alleen voor de toeristen... :cry:

#54146 door marit
04 apr 2006, 19:48
Fijn dat je zo genoten hebt, Harjan, al was het maar voor eventjes. Hopelijk genoeg om er voorlopig weer voort te kunnen. :wink:

#54147 door Joop_Siroop
04 apr 2006, 19:49
Leuk kort verslag Harjan, dat zien we graag

Harjan spaart zijn teksten voor een nieuw boek ;-)

#54155 door Bennie
04 apr 2006, 21:44
Was je misschien 's avonds naar casa la musica geweest Harjan? Tijdens de middag concerten zijn/waren het toch overwegend de Cubanen zelf die er naar toe gingen. (in het oude centrum van Havana in elk geval)

#54157 door Harjan Bos*
04 apr 2006, 21:49
Yep, 's avonds Bennie. Dan is het inderdaad duurder dan de matinee. Neemt niet weg dat een paar jaar geleden het toch ook 's avonds vol was met Cubanen...

#54415 door cubavision
09 apr 2006, 17:55
was je alleen in Havana geweest of ook nog in de omgeving verder
#54440 door Harjan Bos*
10 apr 2006, 18:34
Toch ook wat verder nog cubavision:

Harjan Bos schreef:- Was nog twee dagen in Viñales en ook daar is er maar weinig veranderd. De mogotes en de palmbomen zijn er nog steeds en de mensen zijn nog net zo tranquilo als vroeger. Er is een nieuwe uitgaansgelegenheid: het Centro Cultural Polo Montañez, vernoemd naar de enkele jaren geleden veel te vroeg gestorven Cubaanse muzikant Polo Montañez.