Wat heb ik nu weer meegemaakt...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#50098 door Harjan Bos*
12 jan 2006, 22:28
“Veinte o trenta CUC”, zegt ze alsof het niets is. Ik sta perplex.

Voor diegenen die geen spaans spreken: 20 of 30 CUC. Waarom sta je hier perplex vandir? Je had haar toch al eerder - toen je haar nog maar net kende - zomaar 300 CUC gegeven? In dit stadium - je kent haar nu al wat langer - is die 20 of 30 CUC dan ook maar een schijntje lijkt me...

#50100 door Harjan Bos*
12 jan 2006, 22:53
vandir schreef:Of een goeie titel ?
Wat dacht je van: "Cuba, door de ogen van een geile 50-er" ? :lol: .
Andere suggesties welkom, als het maar aanslaat (=verkoopt).

Is te ranzig vandir. Ik dacht eerder aan zoiets als 'Kuifje in Cuba' of - mocht je internationaal gaan - 'Belgian Lust meets Cuba'... :wink:

Alle gekheid op een stokje vandir: ik hoop niet dat je mijn berichten als negatief of cynisch opvat. Ik bewonder de openheid waarmee je alles hier op het forum zet, maar verbaas me soms wel over het een en ander. Maar zoals je zelf al zei: 'het overkwam me en ik wist niet precies hoe er mee om te gaan'. Ik weet ook wel dat je geen slechte kerel bent, vandir. Zeker niet iemand die opzetteliijk misbruik maakt van de armoede zoals je die in de wereld tegenkomt... Geef het allemaal wat tijd vandir, dat zou mijn advies zijn.

#50101 door vandir
12 jan 2006, 23:09
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:53, in totaal 1 keer bewerkt.

#50102 door Harjan Bos*
12 jan 2006, 23:22
wel een tikkeltje te moraliserend

Wel, iedereen heeft zijn eigen moraal, niet waar? En dat is maar goed ook, stel je voor dat we allemaal dezelfde hadden, dat zou toch een saaie boel worden!! :wink:

#50104 door vandir
13 jan 2006, 00:04
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:53, in totaal 1 keer bewerkt.

#50105 door Harjan Bos*
13 jan 2006, 00:13
je eigen moraal pas je toe op je zelf (en eventueel op je naaste omgeving met wie je wil samenleven)

Alleen op jezelf zou ik zeggen, je eigen moraal opleggen aan anderen leidt vaak tot een hoop ellende... :wink:

#50107 door vandir
13 jan 2006, 00:17
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:54, in totaal 1 keer bewerkt.

#50115 door carino
13 jan 2006, 08:55
vandir schreef: Alles begint met Yanets vraag of ik haar wat geld kan geven. “Cuanto ?” (“hoeveel ?”).
“Veinte o trenta CUC” ("twintig of dertig CUC"), zegt ze alsof het niets is. Ik sta perplex.

Ay, ay, foute boel. Voor mij valt ze door de mand. Dom gansje, ze had kunnen weten dat je d'r toch wel wat zou geven. Is toch wel een beetje de lakmoesproef, niet? :-)

Al met al weer een mooi verhaal, dirk. Ik ook bewonder je openheid. Ben benieuwd naar de epiloog :-)

#50118 door Wim
13 jan 2006, 09:30
...wat nou vervelend dat ze nog 20 a 30 Cuc'jes vraagt.??? "Wie niet waagt wie niet wint, typisch cubaans en in mijn ogen niets mis mee, als je duidelijk nee zegt , is dat voor een Cubaan ook nee, doen ze niet moeilijk over zo is mijn ervaring. Probleem is dat wij Europeanen anders tegen geld aankijken en het eigenlijk taboe is onomwonden om geld te vragen aan een ander, in Cuba ligt dat anders oftewel Nee heb je, Ja kun je krijgen en daar is voor hen de discussie mee ten einde, simpel toch :?: :!:

#50123 door vandir
13 jan 2006, 10:33
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:54, in totaal 1 keer bewerkt.

#50125 door Cubaonmymind
13 jan 2006, 11:24
Vandir, heb je ook een mazzel voor mij :?: :wink: :lol: :D

#50132 door Anni
13 jan 2006, 13:35
Ik vind het niet ok als iemand zomaar om geld vraagt en het is ook niet mijn ervaring dat dat erg normaal is om naar te vragen op Cuba. Tenminste niet door mensen die je dichtbij staan zomaar. Ik ken maar één, van de de velen mensen die ik ken en waar ik bevriend mee ben, die dat gedaan heeft. En die heeft 2,50 CUC gevraagd te ´lenen´ wat ik natuurlijk nooit terug heb gekregen, maar dat verwachte ik ook al. Ik heb verscheidene vriendjes (oeps) gehad en die hebben nooit wat van me gevraagd financieel, alleen ééntje die mn horloge wou kopen en er een bod op deed. (best goed bod want ik had er hetzelfde voor betaald op de markt in NL :wink: ) Wel meegemaakt dat mensen aan het einde van mn verblijf zeiden ik vind je broek wel erg mooi en ik dan antwoorde ja ikke ook. Voor mij zou zoiets een niet bepaald positief teken zijn als me dat werd gevraagd.

#50134 door jessika
13 jan 2006, 13:54
Anni schreef:Wel meegemaakt dat mensen aan het einde van mn verblijf zeiden ik vind je broek wel erg mooi en ik dan antwoorde ja ikke ook.

Beetje off-topic (sorry Vandir) maar ik werd op Cuba af en toe gek van mensen die onze Westerse kleren wel wilden hebben. Terwijl ze zelf ook gewoon in nieuwe, schone westerse kleding rondliepen!
Vooral lifters die we onderweg meenamen zaten vanaf de achterbank aan onze broeken en shirts te trekken en zeiden dat ze die wilden hebben. Ook mijn teenslippers waren favoriet, maar die ga ik dus echt niet afgeven als ik maar 1 paar bij me heb. Hoe hebben jullie dat getrek aan je kleren ervaren, vooral door lifters?

De casa-eigenaar waar we sliepen in Baracoa maakte het echt te gek: hij wilde onze standlakens hebben om zijn baby-dochter in te kunnen wikkelen op 't strand. Hij zei vrij brutaal: "Zo'n ding kun je op Cuba niet krijgen, ik wil jullie handdoeken wel hebben". Nou mooi niet dus. Als hij het niet zelf zou vragen had ik het misschien nog wel overwogen om gewoon aan te bieden, maar bedelen daar heb ik een hekel aan. En hij nodigde zelfs een bevriende straatverkoper uit in zijn casa en we moesten al zijn houtsnijwerkjes bekijken die op de keukentafel uitgestald werden, en werden bijna gedwongen om iets te kopen :evil: . En omdat het in je "eigen huis" is kun je ook niet weglopen. Deze opdringerigheid zorgde ervoor dat we hals-over-kop naar een andere casa zijn gegaan. Erg jammer (voor hem dan).

#50136 door marit
13 jan 2006, 14:15
Ik heb dat soort dingen niet meegemaakt, maar ik vind het toch best een beetje begrijpelijk dat mensen uit arme landen het proberen te vragen.

Wat die schone westerse kleding van hun betreft: Ik heb gehoord dat dat vaak Chineze makelij is van slechte kwaliteit. En ja, ook zei willen kwaliteit waarschijnlijk. :wink:
#50187 door paulter_geist
13 jan 2006, 22:10
jessika schreef:...Vooral lifters die we onderweg meenamen zaten vanaf de achterbank aan onze broeken en shirts te trekken en zeiden dat ze die wilden hebben. Ook mijn teenslippers waren favoriet, maar die ga ik dus echt niet afgeven als ik maar 1 paar bij me heb. Hoe hebben jullie dat getrek aan je kleren ervaren, vooral door lifters?...

Nooit problemen met lifters gehad...op geen enkele manier. Dat, als ik Coca Cola drink (ipv de :flag45:-variant) mijn lifters met mij meedrinken, vind ik vanzelfsprekend, zoals de lifters het (kennelijk) ook vanzelfsprekend vonden om mij mee te laten delen in hun voedingswaren.

Eén keer heeft een Cubaan, uit de vriendenkring van degene bij wie ik illegaal verbleef, mij 'subtiel' gesuggereerd dat hij wel interesse had in de schoenen (!) die ik op dat moment aan had.
Op de vraag wat ìk dan aan mijn voeten zou moeten gaan dragen zei hij, geheel oprecht, dat ik dan zijn schoenen zou mogen hebben! :?
Ze zijn zo slecht nog niet, die Cubanen! :!:

P.S. kleine correctie op mijn positieve liftervaringen: op mijn allereerste hele dag in Havanna heb ik, toen nog geheel onwetend, een liftster meegenomen terwijl ik voor het stoplicht stond en de Malecon wilde opdraaien richting Marina Hemmingway. Deze liftster begon wèl aan mijn kleren te plukken :oops: .
Lift met leergeld zal ik maar zeggen... 8) :lol: :wink:.

P.S.2 een kleine statistische constatering: vandir's reisverhaal is het meest aangeklikte topic ooit (!) van het forum. Met enorme voorsprong op de nummer twee.

#50204 door vandir
14 jan 2006, 01:56
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:55, in totaal 1 keer bewerkt.

#50205 door vandir
14 jan 2006, 02:05
...

#50206 door vandir
14 jan 2006, 02:07
...

#50207 door vandir
14 jan 2006, 02:08
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 00:40, in totaal 1 keer bewerkt.

#50216 door mtheetje
14 jan 2006, 03:43
Uitgever zoeken, inbinden, baan opzeggen en met "vervroegd brugpensioen" :!:
Mooi einde van episode weer vandir, het voelt alsof ik er zelf bij ben :cry:

#50235 door michiel
14 jan 2006, 09:01
misschien nog eens naar "België" van het Goede Doel luisteren, vandir...

#50244 door Sabine
14 jan 2006, 12:16
Tja, dat afscheid nemen is vreselijk. Ik loop er de laatste dagen van mijn vakantie ook telkens weer melancholisch bij.
En dat Cuba je in de ban houdt, is ook waar. Ik heb me ook al in verschillende landen goed gevoeld, maar naar Cuba moest ik telkens weer terug. Zelfs zonder dat ik daar iemand had die op mij wachtte.

#50247 door vandir
14 jan 2006, 12:27
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:56, in totaal 1 keer bewerkt.

#50248 door kire
14 jan 2006, 12:42
ADIVINA, ADIVINA..Wie wordt uitgenodig, Belinda, de moeder van Yanet of Yanet zelf?

Hier mijn gok over wat Vandir ons gaat vertellen.

Belinda: Heb ik heb het beloofd (aan haar en aan Louders ook) om te gaan kijken wat ik hiermee kon doen. Maar ja, nu weet ik het, wat zijn beloftes voor Cubanen na 47 jaar met Castro zijn beloftes? Ik denk niet dat ze me kwalijk zou nemen als ik haar niet uitnodig. Ze zijn daar na al die jaren toch aangewend dat een ding is zeggen en een ander doen?

De moeder van Yanet: Dat is inderdaad een beetje moeilijker geval. Ik heb ( op Internet, tenminste) haar die 300 CUC gegeven voor de uitnodigingsbrief en dat maakte haar verwachtingen groter. Bovendien was ze, gezien haar leeftijd, diegene met wie ik, in principe, naar bed zou moesten gaan i.pv. met haar dochter. Dat weten ze allebei ook. Dus in deze zin vind ik me een beetje schuldig, maar er zijn ook andere omstandigheden. Ja, die leeftijd, bijvoorbeeld. Zou het ooit mogelijk voor iemand van deze leeftijd een toekomst als emigrant in Europa te kunnen bouwen?. En de kou, cultuurverschil. Nee mensen, ik denk, beter niet..Blij maar lekker veilig op Cuba.

Yanet: Jullie weten het allemaal dat die de beste kandidaat WAS. Ze heeft er namelijk hard voor gewerkt. Con el sudor de su.----, zouden de Cubanen zeggen. Maar waarom WAS en niet IS?. Ik zou het aan jullie, mijn lievelinge lezers vertellen. Zoals jullie al wisten, was ik van plan om in februari of maart, afhankelijk van de aanbiedingen van Jetairfly naar Cuba te gaan. Geld groeit niet op mijn rug, de scheiding heeft wat gekost, etc. dus, heb ik gewacht en gelukkig, een last minute voor 199 gevonden!. Wel met tussenlandingen een Fortaleza, Cancun, Montego Bay, Puerto Plata, Santo Domingo, Holguin een uiteindelijk! Varadero, maar ja, met zulke prijs kan je niet te veel vragen!
Omdat de datum van de vlucht afhankelijk van het vinden van een aanbieding was, kon ik het niet op tijd aan Yanet zeggen wanneer ik precies aankwam. Het kon dus niet anders, dan geheel onverwacht, bij haar om 7. am., te komen en verrassing! De deur van haar flat was open!. Zouden ze Janet en haar moeder al die tijd op me hebben gewacht? Ben ik toen binnen gekomen en direct naar de slaapkamer van mijn liefde gegaan om haar met een kus te verrasen!.
Wat een shock mensen!. Ze was daar niet alleen. Naast haar op haar bed lag een oude man, 70 jaar ongeveer, helemaal naakt. Maar niet schrikken hoor. Niets aan de hand. Hij bleek een goede vriend te zijn van de vriend van de vriendin van de moeder van Yanet, die in Spanje woont en haar naar dit land wil laten komen.
Omdat er in huis alleen twee bedden zijn vond Yanet niet zo'n goed idee dat zijn moeder met een onbekend op dezelfde bed moest slapen. Daarvan.
Waarom zonder kleren?. Ja, het was maart, maar het kan op Cuba heel warm zijn, zelfs op die tijd van het jaar. Niets vreemds dus.

Maar ja, er zijn zoveel van deze vreemde situaties, dat ik, na een tijd, ben begonnen me af te vragen of het verstandig is om haar toch uit te nodigen.

Zoals jullie al weten, ( heb ik minimaal 150 keer verteld) en ik lieg nooit, ben ik zeer naïef en openhartig. Ik ben dus een beetje bang dat… bla, bla, bla,

#50253 door vandir
14 jan 2006, 14:15
...
Laatst bijgewerkt door vandir op 24 feb 2009, 01:56, in totaal 1 keer bewerkt.